آزمون اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس

  

زمان تقریبی مطالعه: ۱۲ دقیقه

 

اسپیکینگ آیلتس

 

   همان طور که می دانید آزمون آیلتس از 4 مهارت تشکیل شده است و اسپیکینگ آیلتس-IELS Speaking یکی از مهارت های بسیار چالش برانگیز برای زبان آموزان است. این روزها تقویت مهارت های زبان انگلیسی و گرفتن نمره بالای پنج با آموزش آنلاین آیلتس و برگزاری دوره های مکالمه، راحت تر شده است، چرا که دیگر نیازی به حضور در کلاس های پر هزینه حضوری و ماندن در ترافیک سنگین شهرها در در شرایط شیوع بیماری مسری کرونا نیست. این موسسه آموزش  آنلاین آیلتس با تهیه مقالات آیلتس  و پادکست آموزش زبان انگلیسی به صورت رایگان تلاش می کند تا مطالبی را در مورد آزمون آیلتس در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله به تمامی سوالات شما درباره آزمون اسپیکینگ آیلتس-IELS Speaking پاسخ می دهیم و نکات مهم آزمون گفتاری آیلتس نظیر سوالات اسپیکینگ آیلتس، موضوعات اسپیکینگ آیلتس، سه پارت مختلف آزمون آیلتس و نمونه سوالات هر پارت از آزمون آیلتس را شرح می دهیم.  

 

 نکات مهم در آزمون شفاهی آیلتس

 

   آزمون اسپیکینگ آیلتس حدود 13 تا 14 دقیقه برای هر داوطلب طول می‌کشد و به سه پارت مختلف تقسیم می‌شود. در ابتدا به ذکر نکات مهم آزمون اسپیکینگ آیلتس-IELS Speaking می‌پردازیم و در ادامه این سه پارت مختلف آزمون گفتاری آیلتس را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

  • صحبت کردن پیوسته و روان به زبان انگلیسی

مهم‌ترین کاری که می‌توانید در آزمون اسپیکینگ آیلتس انجام دهید این است که فقط صحبت کنید! شما می‌توانید با اسپیکینگ روان به ممتحن آزمون آیلتس ثابت کنید که به زبان انگلیسی تسلط دارید، بنابراین از صحبت کردن نترسید. سعی کنید از به کار بردن کلمات و جملات کوتاه و "آسان" مانند "good"، "bad"، "nice" خودداری کنید. شما همچنین می‌توانید به جای این واژگان زبان انگلیسی از صفت‌هایی مانند "wonderful" یا "awful" استفاده نمایید.

 

  • بیان توضیحات اضافه در هنگام پاسخ دادن به سؤالات

به همین ترتیب، از دادن پاسخ‌های کوتاه و ساده به سؤالات خودداری کنید؛ مثلاً اگر در آزمون اسپیکینگ آیلتس از شما سؤال زیر را بپرسند:

‘Do you live in a house or an apartment?

به شکل زیر پاسخ ندهید:

‘I live in a house’.

 

   این پاسخ خیلی کوتاه است و باعث کسر نمره شما می‌شود. نیازی نیست توضیحات بسیار مفصلی به سؤال ممتحن هم بدهید، اما همیشه اطلاعات اضافی را ارائه دهید. پس سؤال بالا را می‌توان به شکل زیر پاسخ داد:

 

I live in a small house near the center of my town, which I share with my sister….

 

  • درک صحیح از سؤالات ممتحن

اگر سؤالی را متوجه نشده‌اید، از پرسیدن سؤال خود از ممتحن آزمون نترسید و سؤال خود را مطرح کنید. اگر این کار را انجام دهید، نمره‌ای را از دست نخواهید داد، پس بهتر است که بخواهید سؤال برایتان تکرار شود. شما هیچ وقت نباید به سؤالی که به‌درستی آن را متوجه نشده‌اید، پاسخ دهید. سؤال را در ابتدا به درستی درک کنید و سپس پاسخ آن را بدهید!

شما می‌توانید ویدئوی آموزشی «اگر در آزمون آیلتس متوجه سوال ممتحن نشدیم چه کار کنیم؟» را برای مطالعه توضیحات بیشتر در این زمینه ملاحظه فرمایید.

 

  • نگران قطع اسپیکینگ خود توسط ممتحن نباشید

اگر ممتحن وسط آزمون اسپیکینگ آیلتس، صحبت شما را قطع کرد، نگران نشوید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. او گاهی مجبور است که این کار را برای مدیریت زمان آزمون شفاهی انجام دهد. اگر اسپیکینگ خود را به این دلیل نتوانستید به پایان برسانید، نمره‌ای از دست نخواهید داد.

   سه پارت مختلف آزمون اسپیکینگ آیلتس را در ادامه توضیح می‌دهیم. برای هر پارت نکات مختلفی وجود دارد که باید برای افزایش نمره speaking آیلتس خود به آن‌ها توجه کنید.

 

پارت 1

 

   پارت اول آزمون اسپیکینگ آیلتس حدود چهار تا پنج دقیقه زمان می‌برد. آزمون گیرنده ابتدا نام شما و محل تولدتان را می‌پرسد و سپس اولین مجموعه سؤالات خود را مطرح می‌کند. سؤالات پارت 1 اسپیکینگ آیلتس همیشه به محل زندگی شما یا کاری که انجام می‌دهید، مربوط می‌شود. اگر شما دانشجو باشید، در مورد رشته تحصیلی، دانشگاه و ادامه تحصیل شما سؤالاتی پرسیده می‌شود. اگر شما در زمینه خاصی فعالیت حرفه‌ای و شغلی داشته باشید، در این زمینه سؤالاتی از شما پرسیده می‌شود. شما قطعاً در پاسخ به این سؤالات، مشکل خاصی ندارید، زیرا پیش بینی سؤالات عمومی و کلی که در پارت اول آزمون شفاهی آیلتس پرسیده می‌شود، آسان است.

   آزمون گیرنده پس از پرسیدن سؤالات عمومی، در مورد دو موضوع دیگر از موضوعات متداول روزمره سؤال می‌پرسد. به عنوان مثال:

 

Food, going out, Happiness, Internet, Evenings, Music, Films, Newspapers, Pets, Shopping, Watching T.V, Transport, Weather, Hobbies, Flowers, Dictionaries

 

به نمونه زیر توجه کنید:

 

اسپیکینگ آیلتس

 

تهیه لیستی از سؤالات احتمالی

 

   شما می‌توانید قبل از آزمون، لیستی از تمام سؤالات احتمالی درباره سن، محل تولد، محل زندگی، شغل و تحصیلات تهیه کنید. این لیست از سؤالات به شما کمک می‌کند تا سؤالات پارت 1 آیلتس را حدس بزنید. سپس به این فکر کنید که چگونه به این سؤالات پاسخ دهید؛ مثلاً:

 

Home                    Work/studies

Do you like where you live? Why/why not?  Where do you work/study? 

Do you think you’ll continue living there? Why did you choose this job/course? 

 

  • آمادگی پاسخگویی به سؤالات با موضوعات مختلف

خود را برای پاسخگویی به سؤالات مربوط به موضوعات متفاوت و متنوع مانند حیوانات، روزنامه، مجله، کتاب، سرگرمی، سفر و ...آماده کنید.

 

  • توجه به زمان گذشته، حال و آینده در بیان جملات

   داوطلبان آزمون آیلتس باید برای پاسخ به هر سؤالی، به زمان آن سؤال توجه کنند. شما برای بیان جملات خود با توجه به قواعد گرامری زبان انگلیسی می‌توانید از زمان گذشته، حال و یا آینده استفاده کنید. اگر درباره اتفاقی در گذشته صحبت می‌کنید، از زمان گذشته برای بیان آن استفاده کنید. اگر سؤالی درباره آینده از شما پرسیده شد، پاسخ خود را در همان زمان بیان کنید.

 

پارت 2

 

   در پارت 2 اسپیکینگ آیلتس به داوطلب موضوعی داده می‌شود که باید دو دقیقه در مورد آن صحبت کند. این پارت شامل یک cue card یا کارت تسک می‌شود که به توصیف یک موضوع می‌پردازد. قبل از شروع به صحبت، یک دقیقه فرصت دارید تا در مورد موضوع مورد نظر فکر کنید. همچنین یک مداد و یک کاغذ تحویل شما داده می‌شود تا نکات مهم مربوط به آن موضوع را در حد چند کلید واژه و لغت یادداشت کنید. ممتحن آزمون آیلتس در این دو دقیقه فقط به شما گوش می‌دهد و معمولاً وقتی صحبت‌های شما تمام می‌شود، از شما سؤال می‌پرسد. توجه داشته باشید که موضوع پارت دوم می‌تواند هر موضوعی باشد، شاید حتی موضوعی باشد که به آن اصلاً علاقه ندارید یا به آن فکر نکرده‌اید. متأسفانه، موضوع cue card را نمی‌توان تغییر داد و حتماً باید درباره آن صحبت کنید.

 

   این پارت کمی دشوار است زیرا دو دقیقه اسپیکینگ در مورد یک موضوع خاص کار آسانی نیست. اگر شما صحبتی درباره موضوع اسپیکینگ نداشته باشید، این دو دقیقه زمان می‌تواند طولانی به نظر برسد.

 

   ما در موسسه آزمون آنلاین آیلتس به بررسی موضوعات مختلف اسپیکینگ آیلتس پرداخته و انواع پادکست نظیر پادکست hometown را برای بهبود مهارت لیسنینگ و اسپیکنیگ شما عزیزان تهیه کرده‌ایم. لطفاً به پادکست‌های زیر که درباره موضوعات اسپیکینگ آیلتس می‌باشد، توجه فرمایید:

 

موضوع اسپیکینگ آیلتس Describe something you bought:

موضوع اسپیکینگ آیلتس:Describe an old friend

موضوع اسپیکینگ آیلتس:What do you dislike about your job؟

 

نکات مهم پارت دوم اسپیکینگ آیلتس

 

به نمونه کیو کارت زیر توجه فرمایید:

 

Describe a special gift or present you gave to someone.

   You should say: 

  1. who you gave the gift to
  2. what the gift was 
  3. where you got it from 

   And (4) explain why this gift was special.

 

  • اطمینان حاصل کنید که در مورد هر یک از چهار قسمت مثال بالا صحبت کرده‌اید. بهتر است که برای پاسخگویی به هر قسمت 20 تا 30 ثانیه زمان بگذارید. همچنین بهتر است در مورد هر کدام از سؤال‌های کیو کارت به ترتیب صحبت کنید تا اسپیکینگ شما ساختار واضح‌تر و بهتری داشته باشد.
  • همچنین شما داوطلبین عزیز آزمون آیلتس می‌توانید در مورد جنبه‌های دیگر موضوع که روی کارت نیست، نیز صحبت کنید.
  • همان‌طور که در بالا گفتیم، یک دقیقه فرصت دارید تا قبل از شروع صحبت آماده شوید پس-از وقت خود به خوبی استفاده کنید! فکر نکنید که باید بلافاصله شروع به صحبت کنید فقط به این دلیل که موضوع اسپیکینگ آسان به نظر می‌رسد. شما همچنین باید هر کلمه یا عبارتی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید.

 

پارت 3

 

   دو نکته مهم در پارت 3 اسپیکینگ آزمون آیلتس وجود دارد. نکته اول این است که سؤالات پارت سوم همیشه به نحوی به پارت دوم آزمون مرتبط می‌شوند. سؤالات پارت سوم با توجه به نمونه‌ای که در پارت 2 اسپیکینگ آیلتس ارائه کردیم، می‌توانند به صورت زیر پرسیده شوند:

 

  • giving presents or gifts,
  • giving money to charity,
  • Helping other countries and so on.  

 

   ثانیاً، سؤالات بسیار شخصی‌تر و کلی‌تر یا انتزاعی‌تر هستند، بنابراین شما باید بیشتر از آنکه درباره خود صحبت کنید، کلی گویی نمایید. به مثال زیر توجه کنید:

 

‘In your country, when do people usually give presents or gifts?’

 

   در این سؤال از شما خواسته شده تا در مورد سنت هدیه دادن در کشور خود صحبت کنید. پس نظر خود را در اینجا دخیل نکنید و صرفاً در مورد زمان‌هایی که مردم در کشورتان به یکدیگر هدیه می‌دهند، صحبت کنید.

 

نکات مهم پارت 3 اسپیکینگ آیلتس

 

  • به دلیل تنوع سؤالات در پارت سوم، بهتر است که لیستی از عبارات مفید برای اسپیکینگ خود تهیه کنید: همانند

 

  • ‘In general’, ‘on the whole’, ‘people tend to…….

 

  • Phrases for giving opinions – ‘in my view…’, ‘I feel that…’, ‘I would argue that….’ 

 

  • برخلاف پارت اول که ممتحن آزمون آیلتس سؤالاتی می‌پرسد و شما پاسخ می‌دهید، پارت سوم بیشتر همانند مکالمه است. در این پارت، ممتحن بعد از شما صحبت می‌کند و به عبارتی مکالمه با شما را ادامه می‌دهد یا سؤالاتی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع مکالمه می‌پرسد. او ممکن است از شما سؤالات زیر را بپرسد:

 

  • ‘can you give me an example of that?’ 
  • or ‘why do you think that is...?

 

  • سؤالات پارت 3 در ابتدا نسبتاً آسان است و سپس دشوارتر می‌شود، بنابراین ممکن است در مورد چیزی که قبلاً به آن فکر نکرده‌اید، از شما سؤال شود: برای مثال:

 

Do you think richer countries have a responsibility to give aid to poorer countries?’

 

 

موضوعات متداول اسپیکینگ آزمون آیلتس

 

برای آشنایی با موضوعات اسپیکینگ آیلتس می‌توانید به قسمت پادکست آموزش زبان انگلیسی مراجعه نمایید. متداول ترین موضوعات اسپیکینگ آیلتس را در هر پادکست به صورت جداگانه با شما داوطلبین عزیز به اشتراک گذاشته‌ایم.

 

 به نمونه‌هایی از این پادکست‌ها توجه کنید:

 

 

سؤالاتی درباره 3 پارت اسپیکینگ آیلتس

 

   ما در قسمت آخر مقاله، چند پرسش برای سنجش میزان آشنایی شما با سه پارت آزمون اسپیکینگ آیلتس مطرح کرده‌ایم. لطفاً به سؤالات زیر با دقت کافی و با توجه به مطالب همین مقاله پاسخ دهید.

  1. Which part (one, two, or three) gives preparation time before you give your answer?
  2. Which part (one, two, or three) is like a conversation with the examiner? 
  3. Which part (one, two, or three) requires you to speak about a general, abstract topic rather than a personal topic? 
  4. Which part (one, two, or three) focuses on where you live and what you do? 
  5. Which part (one, two, or three) requires you to talk for a few minutes on a single topic relating to your own experience? 

 

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه