بررسی و تحلیل سوالات true/ false/ not given

بررسی و تحلیل سوالات true/ false/ not given

 

 

true false

 

   یکی از انواع سوالات در ریدینگ آزمون آیلتس، سوالات True/False/Not Given است. موسسه آموزش آنلاین زبان انگلیسی المپ قصد دارد در این مقاله شما زبان آموزان عزیز را با این نوع سوال در آزمون آنلاین آیلتس آشنا کند.مطالعه این مقاله که به تحلیل ریدینگ های آیلتس می پردازد، می تواند به تقویت مهارت reading در آزمون آیلتس شما داوطلبان عزیز کمک کند.

 

   به تحلیل ریدینگ true/false/not given یا yes/no/not given می پردازیم:

 

تعریف و معرفی:

 

در این نوع ریدینگ ها در آزمون آیلتس باید ببینید که آیا می توان اطلاعات یا نظر نویسنده در عبارات پرسشی را  در متن یافت یا خیر.

 

مهارت ها:

۱- شناسایی اطلاعات خاص در متن

۲- بررسی و اسکن و درک اطلاعات (سوالات T / F / NG)

۳- درک نظرات نویسنده (سوالات Y / N / NG)

 

نکات:

 

- معنی هر پاسخ را درک کنید.

Yes/true - - همان اطلاعات در متن یافت می شود.

No/false - - اطلاعات به صورت مخالف در متن یافت می شود و صحیح نیستند.

Not given - - قبل از اینکه بخواهید جواب ها را پیدا کنید، متوجه می شوید که  اطلاعات در متن عبارات موجود نیست.

- برای رسیدن به هر پاسخ، باید هر کدام را پارافریز کنید(یعنی با دانش لغوی و ساختار مناسب و استفاده از مترادف ها بتوانید متن را بازگویی کنید).

- در این نوع ریدینگ،  پاسخ ها به ترتیب می آیند.

 

مشکلات متداول

- یکی از مشکلات متداول در این نوع سوالات ریدینگ آیلتس، مواجهه با گزینه not given است. اکثر زبان آموزان آزمون آیلتس در انتخاب این گزینه مشکل دارند و نمی دانند که بالواقع سوال مورد نظر در متن یافت می شود یا خیر. چرا که اکثر سوالات در این زمینه مفهومی و استفهامی هستند و درک پاسخ آنها کار ساده ای نیست. بیشتر زبان آموزان به جای درک کل معنای جمله، به دنبال کلید واژگان می گردند که کار اشتباهی است. در نتیجه مهم تر از پیدا کردن کلید واژگان، درک کل جمله ای است که به شما داده شده است.

- یکی دیگر از مشکلات رایج این است که زبان آموزان به دنبال same words هستند. اگر شما دقیقا به همان کلمه در متن و سوال برخورد کردید، نباید آن گزینه را به عنوان گزینه درست انتخاب کنید. شما باید به دنبال مترادف ها باشید. این نکته یکی از نکات گمراه کننده در این نوع سوالات آزمون آیلتس محسوب می شود.

 

 

نکات مورد توجه برای پاسخ به سوالات true/false/not given

 

- هر اطلاعات قبلی که در مورد موضوع می دانید را کنار بگذارید و پیشگویی نکنید. تنها به خود متن توجه کنید.

- به کلمات کلیدی همچون for example, some, all, mainly, often, always و occasionally توجه کنید. این کلمات باعث تغییر معنا می شوند. به طور مثال دو جمله زیر را مورد توجه قرار دهید. معنای آنها کاملا با هم متفاوت است.

- ‘Coca-Cola has always made its drinks in the U.S.A.’

- ‘Coca-Cola has mainly made its drinks in the U.S.A.’

- به کلماتی مثل  suggest, claim, believe  و know توجه کنید.

 

The man claimed he was a British citizen.

این جمله دو معنا دارد.

 

- برای رسیدن به پاسخ صحیح در این نوع سوالات، از تکنیک skim و scan استفاده نکنید. شما باید متن را به دقت خوانده تا مفهوم نویسنده را کاملا درک کنید.

- به دنبال کلمات دقیق در متن نباشید. پیدا کردن مترادف ها در رسیدن به پاسخ صحیح، نکته کلیدی است که باید بدان توجه داشته باشید.

- اگر نمی توانید اطلاعات مورد نظر را پیدا کنید، احتمالا پاسخ شما not given است، وقت خود را هدر نداده و به سراغ سوال بعدی بروید.

- ترتیب پاسخ به سوالات را حفظ کنید و به ترتیب پاسخ داده و به عقب برنگردید.

- سوالات true/false/not given سوالاتی بر مبنای حقیقت و ایده ها هستند و کمی با سوالات دیگر فرق دارند.

 

استراتژی هایی برای پاسخ به این نوع سوالات

 

۱- به دنبال مترادف باشید نه همان کلمه. توجه داشته باشید که در این نوع سوالات، معنای کل جمله مهم است و نه تنها خود کلمه. به واژگانی همانند some و always توجه کنید.

۲- همیشه دستور العمل ها را خوانده و سعی کنید با متن ارتباط برقرار کنید و بدانید که دقیقا دنبال چه هستید.

۳- سوالات را خوانده و زیر کلماتی که شما را به پاسخ نزدیک می کنند خط بکشید تا اگر لازم شد برای بررسی مجدد پاسخ ها به آنها مراجعه کنید.

 

در نمونه های زیر، زیر ایده اصلی خط بکشید:

1- Marie Curie’s husband was a joint winner of both Marie’s Nobel Prizes. 

2- Marie became interested in science when she was a child.  

3- Marie was able to attend the Sorbonne because of her sister’s financial contribution. 

 

حال به پاسخ زیر توجه کنید که زیر ایده اصلی جملات خط کشیده شده است:

1- Marie Curie’s husband was a joint winner of both Marie’s Nobel Prizes

2-  Marie became interested in science when she was a child.  

3-  Marie was able to attend the Sorbonne because of her sister’s financial contribution

۴- استفاده از تکنیک scan و شناسایی مترادف ها و متضادها می توانند شما را به پاسخ نزدیک کنند. کل متن را خوانده و اصل و معنای کلی مطلب را مشخص کنید.

 

به متن زیر توجه کنید:

Marie Curie is probably the most famous woman scientist who has ever lived. Born Maria Sklodowska in Poland in 1867, she is famous for her work on radioactivity and was twice a winner of the Nobel PrizeWith her husband Pierre Curie, and Henri Becquerel, she was awarded the 1903 Nobel Prize for Physics and was then sole winner of the 1911 Nobel Prize for Chemistry. She was the first woman to win a Nobel Prize.

نمونه اول: به سوال متن توجه کنید:

"Marie Curie’s husband was a joint winner of both Marie’s Nobel Prizes."

 

 

برای پاسخ به این سوال در ابتدا دنبال کلمات مترادف و عبارات کلیدی باشید. ما عبارات کلیدی و main idea را به شرح زیر برای شما عزیزان مشخص کرده ایم:

Marie Curie is probably the most famous woman scientist who has ever lived. Born Maria Sklodowska in Poland in 1867, she is famous for her work on radioactivity and was twice a winner of the Nobel PrizeWith her husband Pierre Curie, and Henri Becquerel, she was awarded the 1903 Nobel Prize for Physics and was then sole winner of the 1911 Nobel Prize for Chemistry. She was the first woman to win a Nobel Prize.

 


 

سه نکته زیر را می توان از متن استخراج کرد:

- Marie was twice a winner of the Nobel Prize. 

- With her husband, Pierre Curie, and Henri Becquerel, she was awarded the 1903 Nobel Prize for Physics 

- She was then the sole winner of the 1911 Nobel Prize for Chemistry.  

 

The answer is FALSE as Pierre Curie was a joint winner with one of her Nobel Prizes (1903), she was a 'sole' winner for the other (1911) - the 'only' winner.  

 

پاسخ این سوال false است، چرا که به لغت solo به معنای only اشاره شده است، در حالی که در سوال از واژه joint winner استفاده کرده است.

نمونه دوم: حال به این سوال توجه کنید:

 

Marie was able to attend the Sorbonne because of her sister’s financial contribution." 

 

وقتی به سوال نگاه می کنیم، می بینیم که دنبال علت است و از کلمه because استفاده کرده است.

 

حال متن را خوانده و به عبارات کلیدی که در زیر مشخص شده اند توجه کنید:


From childhood, Marie was remarkable for her prodigious memory, and at the age of 16 won a gold medal on completion of her secondary education. Because her father lost his savings through bad investment, she then had to take work as a teacher. From her earnings, she was able to finance her sister Bronia's medical studies in Paris, on the understanding that Bronia would, in turn, later help her to get an education. In 1891 this promise was fulfilled and Marie went to Paris and began to study at the Sorbonne (the University of Paris). She often worked far into the night and lived on little...


 

به نظر می رسد که کلمات زیر با هم مترادف هستند:

 

money, afford, expensive, Sorbonne, university, sister, father, husband, education, finance, financial, paid, payment, contribution, contribute, give, help. 

 

پس متن به ما نشان می دهد که:

- Her father lost his savings through bad investment 

- She then had to take work as a teacher 

- She was able to finance (pay for) her sister Bronia’s medical studies in Paris, on the understanding that Bronia would, in turn, later help her to get an education 

- In 1891 this promise was fulfilled, and Marie went to Paris and began to study at the Sorbonne

 

همان طور که از متن پیداست، واژه finance به ما نشان می دهد که خواهرش در زمینه education به وی کمک کرده است. همچنین در جمله آخر می بینید که از ضمیر this استفاده شده است، توجه به ضمائر بسیار مهم است و شما باید مرجع ضمیر را پیدا کنید. در اینجا this promise به برگرداندن هزینه آموزشی اشاره دارد. در نتیجه پاسخ این سوال true است.

 

۵. در نهایت اگر پاسخ سوال را پیدا نکردید و مطمن نبودید در متن قید شده است یا خیر، پاسخ not given را انتخاب کرده و وقت خود را هدر ندهید.

 

دوستان عزیز المپ امیدواریم تحلیل این نوع سوال از ریدینگ های آزمون آیلتس برای شما مفید واقع شده باشد.

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه