آزمون آیلتس

آزمون آیلتس

 

زمان تقریبی مطالعه: 15دقیقه


آیلتس مخفف International English Language Testing system است . در آیلتس چهار مهارت Listening ، Reading ، writing و Speaking مورد ارزیابی قرار می گیرند . اگر از دیدگاه سنتی، آیلتس را مورد ارزیابی قرار دهیم، امتحان آیلتس معتبرترین امتحان استاندارد بین المللی در جهان محسوب می شود که هدف آن، ارزیابی چهار مهارت زبان انگلیسی است . بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا و ادارات مهاجرت کشورهای انگلیسی زبان ، آزمون آیلتس را ملاک صلاحیت و توانایی تسلط افراد به زبان انگلیسی قرارداده اند . البته داشتن مدرک آیلتس تنها شرط کافی برای احراز صلاحیت زبان انگلیسی نیست و نمره اخذ شده در آزمون ملاک ارزیابی شما قرار خواهد گرفت. هر دانشگاه یا اداره مهاجرت نمره خاصی از آیلتس را برای به رسمیت شناختن صلاحیت افراد از نظر سطح زبان انگلیسی قرارداده است . نمره آیلتس از 0 تا 9 در نظر گرفته شده ونمره 9 بالاترین سطح کیفی درارزیابی امتحان آیلتس و نمره 0 کمترین نمره در امتحان آیلتس محسوب می شود . بنابراین ممکن است از نظر یک مرکز آموزشی یا کالج ، نمره 5.5 مورد قبول باشد، درحالی که در دانشگاه دیگر حداقل نمره 7.5 یا 8 قابل قبول باشد. برای اطلاع بیشتر از نحوه نمره دهی آزمون آیلتس ، به مقاله چگونه نمره آیلتس محاسبه می شود، مراجعه فرمایید. آیلتس به دو رشته General و Academic تقسیم می شود . بطور کلی بیشتر دانشگاه ها تنها آیلتس آکادمیک را قبول دارند و بیشتر ادارات مهاجرت هر دو را می پذیرند. همچنین مدرک آیلتس آکادمیک معتبرتر از ایلتس جنرال و نسبت به آزمون جنرال سخت تر است . امتحان دو مهارت Listening و Speaking در هر دو نوع آیلتس یکسان است، اما آزمون Reading و Writing در آیلتس آکادمیک و جنرال با یکدیگر فرق دارند . در گذشته آزمون IELTS تنها بصورت حضوری برگزار می شد ، درحالی که سالهای اخیر ، آزمون آنلاین آیلتس هم برگزار می شود.

 

بسیاری از نکاتی که در اینجا گفته می شود ، فقط در مورد نحوه برگزاری آزمون نیست. بلکه در مورد کاری هایی هستند که می بایست در برنامه ریزی خود بگنجانید تا دانش زبان انگلیسی خود را افزایش دهید . در صورتی که دانش انگلیسی شما پایین است ، بجای شرکت در دوره های آمادگی آیلتس ، ابتدا با شرکت در دوره های عمومی  آموزش زبان انگلیسی المپ دانش خود را افزایش دهید و پس از پایان دوره intermediate در دوره های آمادگی آنلاین آیلتس شرکت کنید .

دانستن اطلاعات زیاد در مورد آزمون به این معنا نیست که شما حتما نمره بالایی بدست خواهید آورد. دانستن آنها می تواند  شرایط آزمون را برای شما راحتتر کنند و همچنین به شما کمک خواهند کرد که برنامه ریزی جامع تری برای آزمون آیلتس داشته باشید .

اجزای آزمون آیلتس

 آزمون speaking:

این آزمون بصورت رو در رو انجام می شود . که بین 1 تا 14 دقیقه طول خواهد کشید . سوالات در سه بخش هستند و برای هر دو آزمون اکادمیک و جنرال یکسان خواهد بود . در مقاله راه های افزایش نمره  speakingآیلتس توضیحات بیشتری درباره آزمون اسپیکینگ آیلتس داده شده است .

آزمون :Listening 

یک آزمون 30 دقیقه ای با 40 سوال است . مطالب به صورت ضبط شده برای هر داوطلب پخش می شود و هر داوطلب می بایست بصورت کتبی با توجه به سوالات مطرح شده، با دقت به پرسش ها پاسخ دهد . این آزمون برای هردو داوطلب آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است.

آزمون :Reading :

این آزمون به سه بخش با 40 سوال تقسیم می شود که به مدت یک ساعت طول می کشد . این آزمون برای داوطلبین آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال متفاوت است .

آزمون :Writing 

این آزمون به دو بخش Task1 و Task2 تقسیم می شود .

در Task1 آزمون آکادمیک، داوطلب باید یک گزارش از چارت یا گراف و یا نقشه و ... بنویسد. در آزمون جنرال، نوشتن یک نامه است Task2 .برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال نوشتن یک مقاله رسمی یا Essay writing است . این بخش آزمون هم یک ساعت طول می کشد.


چک لیست آیلتس

چک لیست های زیر به عنوان تمرینِ های آیلتس زبان آموزان طراحی شده­ اند. هرچه بیشتر از چک لیست استفاده کنید، بیشتر احتمال دارد که هنگام روبرو شدن با task های آیلتس، کارهای لازم را انجام دهید. چک لیست­ ها به شما کمک می کنند تا از خطاهای فاحش در آزمون آیلتس واقعی جلوگیری کنید. چک لیست ها به زبان آموزان کمک می کند تا در مسیر خود باقی بمانند و کارهایی را که باید در طول آزمون انجام دهند را  فراموش نکنند. تیم آموزشی المپ ، با توجه به سابقه چند ساله خود در آموزش زبان انگلیسی ، چک لیست زیر را برای شرکت کنندگان آزمون تهیه کرده است .

 

چک لیست آیلتس

 

 

نکته ها و ترفندهای آیلتس

این نکته ها به عنوان یادآوری برای دانشجویان مطرح می شود. تمام اطلاعاتی که در ادامه ذکر می­ شود، برای ارائه عملکرد مناسب در آزمون آیلتس مفید است. برای رسیدن به نمره خوب در آزمون، داوطلبان باید طیف وسیعی از مهارت هایی که ممتحن به دنبال آنها است را یاد بگیرند .


نکته های آزمون مهارت Reading  آیلتس

 

reading IELTS

 

 

نکات گفته شده در اینجا برای روز انجام آزمون است . برای آشنایی کامل با انواع سوالات در آزمون Reading  ، مقاله " تقویت مهارت reading در آزمون IELTS" را مطالعه نمایید .

 

نکاتی که در روز آزمون می بایست رعایت کنید :

. تمام مقاله را با جزئیات نخوانید. فقط آن را  3-2 دقیقه به صورت سطحی مورد توجه قرار دهید.

. برای هر سوال کمتر از 1 دقیقه وقت صرف کنید، سپس در در پایان به عقب برگردید و سوالات دشوار را بررسی کنید.

. اگر در فاصله دو دقیقه مانده به پایان آزمون، سوالات بی پاسخ دارید، حدس بزنید و شانس خود را امتحان کنید ، پاسخ غلط ، باعث کسر نمره نخواهد شد .

. زیر کلیدواژه ها در سوال، به جای متن، خط بکشید.

 

نکات مهم آزمون  مهارت listening

 

 

listening IELTS

 

. همراه با متن باشید  و با سخنران همراه باشید.

. باید یاد بگیرید که چنانچه از پاسخی جا ماندید ، تمرکز خود را از دست ندهید و از متن جا نمانید

. از محدودیت های زمانی آگاه باشید اما نترسید، دستورالعمل ها را دنبال کنید و محدودیت های کلمه را رعایت کنید.

. از تمام زمانی که به شما داده می شود استفاده کنید و همیشه چند دقیقه آخر را به بررسی اشتباهات صرف کنید.

. کاری که قبل و بعد از گوش دادن انجام می دهید، به همان اندازه خوب گوش دادن مهم است.

برای اطلاع از آزمون listening آیلتس ، مقاله مهارت شنیداری آیلتس را مطالعه فرمایید .


آزمون speaking آیلتس

 

اسپیکینگ آیلتس

 

نکات زیر را برای آزمون speaking آیلتس به یاد داشته باشید :

. لبخند بزنید و با ممتحن تماس چشمی برقرار کنید.

. فقط یک پاسخ آسان ندهید، سعی کنید بهترین استفاده خود را از انگلیسی نشان دهید.

. با ضبط و گوش دادن به پاسخ های خودتان در مقابل سوالاتی که مدرس برای تمرین به شما می دهد ، خود را برای آزمون اسپیکینگ آماده کنید. 

. اگر سوالی را متوجه نمی­ شوید، از ممتحن خود بپرسید. برای اینکه بدانید چگونه سوالات خود را مطرح کنید مقاله "اگر در آزمون آیلتس متوجه سوال ممتحن نشدیم چه کار کنیم ؟"

برای اطلاعات بیشتر مقاله " راه های افزایش نمره speaking  آیلتس" را مطالعه کنید .

 

مهارت آزمون Writing

آزمون Writing-task1

. برنامه ای گام به گام تدوین کنید که در هنگام شروع آزمون چه باید کرد.

. 2 تا 3 دقیقه برای تحلیل، 14 تا 15 دقیقه برای نوشتن و 2 تا 3 دقیقه برای بررسی زمان اختصاص دهید.

. باید سعی کنید حداقل 150 کلمه و کمتر از 200 کلمه بنویسید.

. از تمام زمانی که به شما داده می شود استفاده کنید و همیشه چند دقیقه آخر را برای بررسی اشتباهات صرف کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آزمون به مقاله "معیار های رایتینگ تسک 1 - آیلتس آکادمیک " مراجعه فرمایید.

آزمون task2-writing

. 3 تا 5 دقیقه برای تجزیه و تحلیل ، 30 تا 35 دقیقه برای نوشتن و 5 دقیقه برای بررسی زمان اختصاص دهید.

. در آزمون Task2 ، متن خود را به پاراگراف های زیر تقسیم کنید :

-   یک پاراگراف برای مقدمه

-   دو تا چهار پاراگراف برای بدنه

-   یک پارگراف برای نتیجه گیری

. از تمام زمانی که به شما داده می شود استفاده کنید و همیشه چند دقیقه آخر را برای بررسی اشتباهات صرف کنید.

 

مهارت های مطالعه آیلتس

صرفاً دانستن درباره چگونگی آزمون آیلتس نمی تواند کسب نمره خوب را تضمین کند. برای کسب نمره بهتر و پیشرفت سریع تر مهارت های مطالعه خود را تقویت کنید. مهارت­های مطالعه به شما این امکان را می­ دهد که از زمان مطالعه خود برای انجام موثر فعالیت های تمرینی استفاده کنید، که به بهبود نمره شما کمک می­ کند. این سه مهارت مطالعه را بررسی و از همین امروز استفاده از آنها را شروع کنید!

برای موفقیت در آزمون آیلتس ، تنها مطالعه زیاد ملاک نیست . برای نیل به این هدف می توانید با یادگرفتن و پروش مهارت های مطالعه در زمان کمتر ، نمره بهتری کسب کنید .

1-مرور

مرور آنچه می­ آموزید برای عدم فراموشی، مهم است. شاید صرف زمان زیاد برای مرور خسته کننده باشد، اما این زمان واقعاً به شما کمک می­ کند آنچه را که یاد می­ گیرید به خاطر بسپارید. حتماً مدتی (حدود 50%) از وقت مطالعه خود را صرف مرور موارد مطالعه شده کنید.


2-تصحیح

یادگیری اصلاح اشتباهات و در مرحله بعد یادگیری از آن اشتباهات، راه بسیار موثری برای بهبود نمره آیلتس است. بعد از هر فعالیت تمرینی، به اشتباهات خود نگاه کنید و دلیل اشتباه خود را متوجه شوید. این کار خیلی آسان و سرگرم کننده نیست اما برای اشتباه کمتر و پیشرفت سریع، ضروری است.


3-برنامه ریزی

پیدا کردن زمان برای مطالعه و صرف وقت برای انجام مناسب task ها جهت موفقیت در آیلتس ضروری است. دانشجویان خوب برای مطالعه یا انجام کارهای عملی کافی، بهانه نمی­ آورند. دانشجویان ممتاز مطالعات خود را جلوتر از زمان برنامه ریزی می­ کنند. بنابراین حین زمان برنامه ریزی شده 100% روی مطالعه خود متمرکز می­ شوند.

 

 

یک روال مطالعه

یک برنامه مطالعه آیلتس خوب می­ تواند به شما کمک کند تا دقت خود را حفظ کرده و بر task­ ها تمرکز کنید که به شما کمک می­ کند نمره خود را ارتقا دهید. یک برنامه ریزی منسجم  را دنبال کنید تا دچار حواس پرتی نشوید و سیر رسیدن به  هدف خود را ادامه دهید.

هر روز 60 دقیقه صرف آمادگی در آزمون آیلتس کنید: بهانه نگیرید، باید همیشه بتوانید 1 ساعت در روز را برای آمادگی در امتحان کنار بگذارید؛ که می تواند شش بخش 10 دقیقه ای یا دو بخش 30 دقیقه ای باشد، مهم نیست اما شما باید حداقل 60 دقیقه در روز مطالعه کنید.

نیمی از وقت خود را صرف مرور کنید: اگر هر آنچه را که بلد هستید را  امتحان و مرور نکنید ، بیشتر آن را فراموش خواهید کرد. در عوض، بر یادگیری چند مهارت، عبارت یا ساختار مهم تمرکز کنید و سپس آنها را مرور کنید تا در روز امتحان فراموش نکنید.

هر ۴ مهارت را تمرین کنید : بعضی اوقات دیده می­ شود که دانش آموزان بر روی یک مهارت یا نوع سوال تمرکز می­ کنند زیرا فکر می­ کنند که در مهارت های دیگر قوی هستند. این کار معمولاً منجر به عملکرد بد دانشجویان در مهارت­ هایی که تمرین نمی­ کنند، می شود. مهارت های قوی خود را نادیده نگیرید و تمام مهارت ها را در طول آمادگی آیلتس خود تمرین کنید.

 

پر تکرارترین سوالات در مورد آزمون آیلتس

 

1.هر قسمت از آزمون چقدر طول می کشد؟

نوشتن 60 دقیقه، خواندن 60 دقیقه، گوش دادن  45 دقیقه و صحبت کردن 14-11دقیقه.

 

2.داوطلبان چه چیزهایی را می توانند وارد اتاق آزمون کنند؟

فقط خودکار ، مداد، پاک کن و مداد تراش

 

3.آیا داوطلبان آیلتس می توانند در طول آزمون درخواست کمک کنند؟

فقط در آزمون گفتاری

 

4.چه تعداد متن خواندنی وجود دارد؟

متنی بین 600 تا 900 کلمه وجود دارد.

 

5.چند قسمت در آزمون گفتاری وجود دارد؟

سه قسمت

 

6.حداقل کلمه مورد نیاز برای نوشتاری task 1 چیست؟

150 کلمه

 

7.داوطلبان چه مدارکی را باید به مرکز آزمون ببرند؟

شناسنامه و فرم ثبت نام

 

8.داوطلبان چه زمانی آزمون گفتاری را انجام می دهند؟

حداکثر 7 روز قبل یا بعد از آزمون­ های دیگر یا در همان روز

 

9.آیا داوطلبان بین امتحانات استراحت می­ کنند؟

خیر

 

10.داوطلبان چه زمانی باید برای آزمون آیلتس برسند؟

حداقل 30 دقیقه قبل از زمان شروع برنامه ریزی شده

 

11.چقدر زمان برای انتقال پاسخ های آزمون خواندن اختصاص داده شده است؟

هیچ زمان اضافی برای انتقال پاسخ تست خواندن داده نمی شود.

 

12.دانشجویان برای نوشتن پیش نویس مقاله چه مدت باید وقت بگذارند؟

دانشجویان نباید پیش نویس بنویسند، وقت کافی برای این کار نیست.

 

وب سایت های مفید

در این بخش چند وب سایت معرفی می­شود که دارای مقادیر زیادی تمرین آیلتس برای کلیه بخش­ ها و مهارت­ های آزمون آیلتس است.

DCIELTS.com
IELTS-Simon.com
IELTSIELTS.com
GoodLuckIELTS.com
The IELTS Coach Website




نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه