نحوه نوشتن یک نمودار(bar chart) در آزمون رایتینگ تسک 1

نحوه نوشتن یک نمودار(bar chart) در آزمون رایتینگ تسک 1

 

زمان تقریبی مطالعه: ۱۶ دقیقه

 

بار چارت

 

  در این مقاله آموزشی سعی داریم تا در مورد نحوه نوشتن نمودارهای میله ای در تسک 1 آزمون رایتینگ آیلتس، نکاتی را به شما زبان آموزان محترمی که قصد شرکت در آزمون آیلتس  دارید ارائه دهیم. در ابتدا می خواهیم نگاهی به هر پاراگراف بیاندازیم و در ادامه به شما نشان می دهیم که چه اطلاعاتی نیاز دارید تا در هر پاراگراف بنویسید . مطالعه این مقاله می تواند به تقویت رایتینگ زبان انگلیسی شما زبان آموزان عزیز در نوشتن bar chart در تسک 1 آزمون رایتینگ آیلتس کمک کند.

 

   به نمودار میله ای زیر توجه کنید:

 

 

بار چارت

 

 

   این نمودار ، مخارج دو کشور را بر کالاهای مصرفی در سال 2010 نشان می دهد .

.

   آیلتس همیشه برای شما چارت را توصیف می کند و شما زبان آموزان محترم آزمون آنلاین آیلتس به این اطلاعات کلیدی برای فهم نمودار میله ای خود نیاز دارید .

 

   حال اگر به نمودار میله ای نگاه کنیم ، می توانیم در محور عمودی یا همان vertical axis ، مقادیر مختلفی از پول که دو کشور خرج کردند را ببینیم. در راستای پایین یعنی نمودار افقی (horizontal axis) ، انواع مختلفی از کالا های مصرفی همانند cars، computers، books و ... را داریم . اگر نگاه بیشتری بیندازیم ، می توانیم دو کشور را  فرانسه به رنگ آبی و انگلیس به رنگ قرمز ببینیم .

 

 

 

Introduction

Overview

Body paragraph A

Body paragraph B

 

 

 

   اولین پاراگرافی که شما نیاز دارید بنویسید ، پاراگراف مقدمه است . پس باید عبارت توصیف شده در نمودار را پارافریز کنید (یعنی با کلمات انتخابی خود و استفاده از مترادف ها، عبارت بیان شده در نمودار را بدون تکرار توصیف کنید) و در قسمت مقدمه قرار دهید.

 

   به پارافریز زیر توجه کنید:

 

       The chart illustrates the amount of money spent on 5 consumer goods(cars, computers, books, perfume,           and cameras) in France and the U.K. in 2010.

 

 

   توجه داشته باشید که برای پارافریز کردن دقیقا همان کلمه ای که برای توصیف نمودار از آن استفاده شده است را بنویسید: به طور مثال اگر صحبت از چارت است فقط کلمه چارت را بنویسید، اگر از گراف استفاده شده فقط خود کلمه گراف را به کار ببرید. اگر از واژه table استفاده شده فقط همان کلمه را بنویسید. شما نباید این کلمات را به جای هم استفاده کنید و لازم نیست هر کلمه ای را پارافریز کنید. این نکته به شما کمک می کند تا به نمره 9 در رایتینگ آیلتس برسید.

 

   پس ما دو کلمه اول را نگه می داریم و بعد به فعل نگاه می کنیم . در عبارت متن از فعل show استفاده شده است، می توان از افعال illustrate و یا gives information about استفاده کنیم.  در عبارت از واژه expenditure استفاده شده و می توان آن را به شکل the amount of money spent پارافریز کرد.

 

   اما در مورد کلمه consumer goods، چون کلمه ای کلیدی است نباید آن را پارافریز کنیم. در اینجا ما از عدد 5 استفاده کردیم تا دقیقا به تعداد آیتم ها اشاره کنیم. در نوشتن پاراگراف مقدمه، نوشتن جزئیات لازم است. ما این آیتم ها را به طور جداگانه داخل پرانتز قید کردیم. گذاشتن پرانتز برای نوشتن جزئیات داخل آن در رایتینگ تسک 1 آزمون آیلتس بسیار مهم است. البته توجه داشته باشید که اگر تعداد آیتم ها خیلی زیاد نباشد مجاز به انجام این کار هستید. اگر مثلا به 8 نمونه در نمودار اشاره شد صرفا همان عدد 8 را بدون نوشتن جزئیات قید کنید.

 

   حال نوبت نوشتم اسم دو کشور است. به تاریخ قید شده در چارت توجه کنید. چرا  که شما زبان آموز عزیز باید بدانید از چه زمانی در نوشتار خود برای رایتینگ استفاده کنید .

 

   در قسمت آخر به اطلاعاتی که در قسمت چپ چارت(pounds sterling) نوشته شده است دقت کنید:

 

   ما این عبارت را به شرح زیر پارافریز می کنیم:

 

 

Units are measured in pounds sterling.

 

 

   این جمله ی بسیار خوبی برای بالا بردن نمره رایتینگ شما در آزمون آیلتس محسوب می شود، چرا که از ساختار مجهول استفاده کرده است. پس اگر در نمودار صحبت از واحدهای پولی شد حتما این واحدها را در پاراگراف مقدمه قید کنید.

 

   توجه کنید که پاراگراف مقدمه، بعضا یک جمله و یا دو جمله است . اما بیشتر نیست . این راحت ترین پاراگراف است که می توان در قسمت 1 رایتینگ آیلتس نوشت .

 

پاراگراف overview

 

   پاراگراف overview مهم ترین پاراگراف در رایتینگ تسک 1 آزمون آیلتس است . در این پاراگراف ، شما همه اطلاعات کلیدی را جمع آوری خواهید کرد و در یک جمله کلی کنار هم قرار می دهید . ممتحن آزمون آیلتس به دنبال جمله ی overview می گردد . اگر این جمله را نداشته باشید ، نمره این بخش شما بیشتر از 5 نخواهد بود . این قسمت، 25 درصد از نمره های شما را شامل می شود . اگر جمله overview را داشته باشید ، حداکثر نمره شما 6 خواهد بود . اگر این جمله خوب و واضح باشد ، نمره شما 7 می شود . پس نمره شما با توجه به این جمله افزایش می یابد . پس اهمیت زیادی دارد .

 

   قبل از این که به شما بگویم چطور این جمله را بنویسید ، بیایید ببینیم نکات کلیدی چه نکاتی هستند . اگر به نمودار نگاه کنید ، می بینید که قرمز ، کشور انگلیس و آبی ، کشور فرانسه را نشان می دهد . قطعا این نکات کلیدی همه درباره ی فراز و نشیب های داخل نمودار شما هستند . پس اگر نگاه کنیم ، رنگ قرمز انگلیس است و می بینیم که بیشتر خرج ها برای ماشین بوده است . همچنین فرانسه که آبی رنگ است هم این گونه است . پس فرانسه و انگلیس هر دو بیشتر پول خود را برای ماشین ها خرج می کنند . اگر به انتهای دیگر نگاه کنیم ، نقاط کف را می بینیم که برای انگلیس ، کمترین حجم پول برای عطر ها خرج شده است . درباره ی فرانسه ، کمترین خرج برای دوربین ها شده است . پس این کلمه ها کلمات کلیدی هستند .

 

   حال به سراغ کلید واژه دیگر می گردیم. آیا رنگ قرمز بیشتری می بینید یا رنگ آبی ؟ پس کدام کشور بیشترین پول را برای کالا های مصرفی خرج کرده است ؟ می بینید که بیشترین رنگ روی نمودار قرمز می باشد . پس انگلیس پول بیشتری نسبت به فرانسه خرج کرده است .

 

   پس بیایید جمله overview را بنویسیم .

 

   Overall, the expenditure of the UK was higher than that of France. Both French and British spent the most money on cars while in the UK the least amount of money was spends on perfume compared to cameras in France.

 

 

   ما رایتینگ خود را با واژه overall شروع کردیم. چون می خواهیم به خواننده یا ممتحن آزمون آیلتس نشان دهیم که این یک overview است . این تکنیک خوبی برای نوشتن overview است،  زیرا ممتحن به راحتی می تواند جمله overview را پیدا کرده و در نتیجه به ما کمک می کند تا نمره بهتری بگیریم . همچنین می توانید ببینید که از صفات مقایسه استفاده می کنیم . overview همیشه یا معمولا باید از جملات مقایسه ای استفاده کند: همانند higher than.

 

   به سراغ قسمت بعدی می رویم . این جمله تقریبا جمله ی بلندی است و با دو رابط به هم متصل شده است : while و compared to. در ضمن ما اسم کشورها را نیز عوض کردیم و از ملیت آنها استفاده کردیم. 

 

   در ادامه مشاهده می کنید که از صفات برتری the most و the least استفاده کردیم. پس توجه به این سه نکته کلیدی را فراموش نکنید:

 

  • این که کدام یک از آن یکی بیشتر بوده است ؟overall
  • این که کدام یک بیشترین پول را خرج کرده است ؟the most money
  • و این که کدام یک کم ترین هزینه را خرج کرده است ؟the least money

 

   شما زبان آموزان عزیز معمولا باید به دنبال 2 یا 3 یا 4 ویژگی کلیدی بگردید . تعداد این کلیدها به نوع اطلاعات رایتینگ بستگی دارد.

 

نوشتن Body Paragraph

 

   نوع سازمان دهی پاراگراف ها و مرتب نوشتن آنها در رایتینگ تسک 1 آزمون آیلتس بسیار مهم است. یک راه برای مرتب سازی پاراگراف های اصلی، این است که پاراگراف های اصلی را به قسمت های جزئی تقسیم کنید. شما نمی توانید فقط یک پاراگراف اصلی داشته باشید. رایتینگ شما به خاطر مرتب سازی و نحوه استفاده از پاراگراف ها سنجیده می شود . این حدود 25 درصد از نمره های شما را شامل می شود . پس اگر فقط یک پاراگراف اصلی داشته باشید ، بسیار سخت می شود که در مورد هماهنگی ها به نتیجه خوبی رسید .

 

روشی برای سازمان دهی پاراگراف ها

 

   در اینجا دو روش برای سازمان دهی پاراگراف به شما نشان می دهیم:

 

روش اول:

Body Paragraph A: cars, perfume, cameras

Body Paragraph B: computers, books

 

تقسیم بندی پاراگراف A بدین صورت است که این آیتم ها کمترین و بیشترین مصرف را داشته اند.

 

روش دوم:

 

Body Paragraph A: cars, books, cameras

Body Paragraph B: computers, perfume

 

 

   در پاراگراف A، این سه آیتم بیشترین مصرف را در UK داشته اند، در حالی که در پاراگرف B، این دو آیتم بیشترین مصرف را در فرانسه داشته اند. پس طبقه بندی بر حسب بیشترین مقادیر مصرفی بر حسب کشور مورد نظر انجام شد.

 

   به نمونه پاراگراف زیر برحسب طبقه بندی نوع دوم توجه کنید:

 

   In terms of cars, the UK spent $450,000 on this as opposed to exactly $400,000 in France. The expenditure on books in the UK was higher than in France(about $400,000 and $300,000 respectively).

 

 

 

   در شروع پاراگراف، از عبارت in terms of استفاده کردیم که دقیقا به خواننده نشان دهیم که هدف ما مقایسه car است. برای اینکه میزان مصرف را نشان دهید می توانید از کلمه around یا about استفاده کنید، چون این عدد در محور عمودی به شکل تقریبی نوشته شده است و عدد دقیق را به ما نشان نمی دهد.

 

   می رسیم به کلمه ی as supposed to (در مقایسه با) که این رابط خیلی خوبی است که اطلاعات بین فرانسه و انگلیس را به هم متصل می کند . 450 هزار انگلیس در مقایسه با 400 هزار پوند در فرانسه . در اینجا از کلمه exactly استفاده کردیم، چرا که دقیقا عدد 400 هزار پوند را نشان می دهد.

   

   سپس به سراغ  booksمی رویم . در این قسمت از نمودار می بینیم که مخارج کتاب در انگلیس بیشتر از فرانسه بوده است . پس مقایسه ی دیگری این جا داریم . وقتی مقایسه ای مانند این دارید ، نیاز دارید از اعداد استفاده کنید . نمی توانید از اعداد چشم پوشی کنید . اگر جملات پاراگراف شما با اعداد و داده های مرتبط کامل نشوند ، نمره شما در این بخش حدود 5 می شود . پس همیشه به دنبال supporting sentence ها باشید.

   

   اما در مورد کلمه respectively، از این لغت برای نشان دادن ترتیب استفاده می کنیم و اطلاعات مربوطه را در داخل پرانتز قید کردیم. در اینجا انگلیس اول بود پس عدد اول برای انگلیس است. پس مطمئن شوید که اطلاعات دیگر را صحیح نوشتید . همچنین اگر می خواهید از این روش استفاده کنید ، اعداد زیادی را ننویسید چون برای ممتحن آزمون آیلتس خیلی سخت می شود تا همه را چک کند . او حتما اعداد را چک می کند تا ببیند آیا درست هستند یا خیر .

 

   نکته دیگر که باید بدان توجه داشته باشید این است که ما به جای نوشتن pound sterling از علامت آن استفاده کردیم. پس استفاده از symbol ها همانند واحد پول یا درصد در رایتینگ تسک 1، یکی از دیگر از نکات کلیدی برای بالا بردن نمره شما محسوب می شود.

 

   نکته بسیار جالب این است که وقتی ممتحن در حال شمارش تعداد کلمه هایی است که شما نوشته اید ، این دو کلمه یعنی پول و علامت واحد را یک کلمه در نظر می گیرد . چون یک علامت در کنار یک عدد است .

 

دوستان عزیز المپ امیدواریم توانسته باشیم نکات مفیدی را در نوشتن bar chart در آزمون رایتینگ تسک 1 در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه