نقش تلفظ (pronunciation) در اسپیکینگ آیلتس

نقش تلفظ (pronunciation) در اسپیکینگ آیلتس

 

زمان تقریبی مطالعه: ۱۳ دقیقه

 

تلفظ

 

   یکی از  معیارهای سنجش اسپیکینگ در آزمون آیلتس، تلفظ ( Pronunciation ) است. ممتحن آزمون آنلاین آیلتس  که در حال تست گرفتن از شما است، نمره یا امتیازی هم برای تلفظ و یا دیگر معیار ها در نظر می گیرد. به طور متوسط تمام این نمرات و امتیازات، نمره اصلی اسپیکینگ آیلتس شما را مشخص می کنند .

 

   همچنین آشنایی با تلفظ درست لغات می تواند به بالا بردن نمره مهارت شنیداری آیلتس نیز کمک کند. چرا که اگر شما لغتی را با تلفظ صحیح بشنوید بهتر می توانید لیسنینگ را درک کنید. اما اگر لغتی را با تلفظ اشتباه در ذهن خود جا انداخته باشید، به طور حتم با درک لیسنینگ نیز با مشکل مواجه خواهید شد. پس زمانی که درست بشنوید، به شکل صحیح نیز آن را در جای خالی نوشته و نمره معقولی در لیسنینگ آزمون آیلتس کسب خواهید کرد.

 

   این مبحث درباره معیارهای نمره گذاری تلفظ در اسپیکینگ توضیح می دهد و به شما کمک می کند تا بتوانید به افزایش نمره speaking آیلتس خود کمک کنید.

 

   همچنین یاد می‌گیرید که آیا استفاده از لهجه‌های مختلف در اسپیکینگ IELTS قابل قبول هستند یا نه. در این مقاله، یاد می‌گیرید:

 

  1.  آیا IELTS یک آزمون انگلیسی است؟
  2. نمره تلفظ در آزمون اسپیکینگ آیلتس
  3. بارم گذاری در نحوه تلفظ( Pronunciation Band Scores)
  4. لهجه ها در اسپیکینگ آیلتس
  5. پیشنهاداتی در مورد تلفظ

 

۱- آیا آیلتس یک آزمون انگلیسی است؟

 

   آیلتس تحت مالکیت ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج، شورای بریتانیا و IDP، قرار دارد. این بدین معنی است که دو نفر از مالکان بریتانیایی و یکی از آن‌ها استرالیایی است. اما آیلتس یک آزمون انگلیسی یا انگلیسی استرالیایی نیست. در حقیقت آیلتس یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی است  که، در این آزمون، انگلیسی بین‌المللی، نه فقط انگلیسی بریتیش و یا انگلیسی استرالیایی آزموده می شود. پس نوع تلفظ در نمره دهی تاثیری ندارد. نگران این مسئله نباشید.

 

۲-  نمره تلفظ در آزمون اسپیکینگ آیلتس

 

   در بارم بندی اسپیکینگ آیلتس، تلفظ یکی از چهار معیار بارم بندی شده برای speaking در نظر گرفته شده است.

 

 

چه معیارهایی از تلفظ در نمره گذاری آزمون اسپیکینگ آیلتس مهم هستند؟

 

   چندین ویژگی و معیار برای تلفظ وجود دارد که با توجه به آن ها، ممتحن آزمون آیلتس، اسپیکینگ شما را ارزیابی می کند. ویژگی‌های تلفظ و اینکه شما چقدر آسان مطالب را درک می کنید، دو جنبه کلیدی تلفظ در اسپیکینگ آیلتس هستند. در زیر خلاصه‌ای از برخی از این ویژگی‌های اصلی آورده شده اند:

 

تلفظ

 

  1. صداهای صامت و مصوت: صداهای مشابه(p / b /m / n / t)، حروف مصور صدا دار و کشیده (sheep/ship)  واکه شوا  schwa (صدای مصوتی که آرام گفته می شود – دو schwas در ،  dangerous دیده می شود) و حروفی که تلفظ نمی شوند(همانند k در کلمه know).
  2. شکل تلفظی ضعیف و قوی: مثل تلفظ “h” در کلمات (fish and chips = fish "n" chips) . این نوع تلفظ به این موضوع بستگی دارد که چگونه و چه زمانی از آن کلمه استفاده می کنید.
  3. استرس کلمات

 

   نحوه استرس یا سیلابس گذاری روی کلمات (صداها در کلمه ای که استرس یا تکیه را حمل می کنند) در تلفظ و همچنین تاثیر استرس کلمات بر معنای آنها بسیار مهم است.

   استرس جمله ( این به بخش بخش کردن یا chunking مرتبط است)

 

  1. تناژ صدا یا intonation( قرار دادن احساسات و تاکید در صحبت کردن که باعث می گردد لحن وتن صدای شما بالا و پایین شود).
  2. ارتباط میان کلمات و صداها
  3. بخش بخش کردن یا قطعه‌بندی (قرار دادن بخش‌های یک جمله برای ایجاد استرس و وضوح در بیان جمله)

 

می توانید برای آشنایی بیشتر با نحوه تلفظ واژگان، مقاله اشتباهات رایج تلفظ در زبان انگلیسی را مطالعه فرمایید.

 

  1. Contraction یا اختصار سازی:

 

(it is = it's / my name is = my name's / I did not = I didn't / I have been= I've bin / I'm going to = I'm gonna / I want to = I wanna)

 

 

 ۳- بارم گذاری تلفظ در آزمون اسپیکینگ آیلتس

 

تلفظ

 

در زیر خلاصه ای  از بارم بندی تلفظ در اسپیکینگ آیلتس که براساس خود استانداردهای آیلتس منتشر شده، ارائه گریده است.

نمره 5: بعضی از اصلاحیات یا miscommunications وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد مشکل برای شنونده شوند. آزمون دهنده تلاش می کند تا تلفظ بهتری ارائه دهد اما اغلب موفق نمی گردد. آزمون دهنده ممکن است برخی ویژگی‌های نمره  ۶ را هم داشته باشد.

نمره  6: آزمون دهنده از طیف وسیعی از ویژگی‌های تلفظ استفاده می‌کند اما کنترل تلفظ در طول آزمون توسط وی ثابت نیست. ممکن است mispronunciation از کلمات یا صداهایی وجود داشته باشد که وضوح بیان را کاهش دهد. با این حال، معنای آنچه گفته می‌شود به طور کلی در سراسر آزمون واضح است.

نمره 7: تمامی ویژگی‌های band 6 و  برخی از مشخصه‌های مثبت نمره ۸ را نشان می‌دهد.

نمره 8: در اکثر آزمون ها از طیف وسیعی از ویژگی‌های تلفظ استفاده می‌شود. درک آن آسان است و استفاده از زبان مادری تاثیری بر شفافیت اسپیکینگ ندارد.

    نمره 9: آزمون دهنده از طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها با دقت تمام و با حداقل خطا استفاده می‌کند و تلاش می‌کند تا درک مطلب را به خوبی بیان کند.

نکته: شما می‌توانید در شرح امتیازات نمره باند بالا مشاهده کنید که با استفاده از طیف وسیعی از ویژگی‌ها (صداها، انقباضات، لحن، استرس واژه، chunking(بخش بخش کردن کلمات و گروهی از آنها برای اینکه به خواننده تاکید کنیم که این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است) و غیره) می توانید به یک نمره خوب دست یابید.

 

۴-  لهجه ها یا Accents در اسپیکینگ آیلتس

 

آیا لهجه هنگام آزمون اسپیکینگ باید انگلیسی بریتیش باشد؟

 

   نه، نیازی نیست، این یه آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی است، پس هر لهجه‌ای که بخواهید می توانید داشته باشید، لازم نیست لهجه شما بریتانیایی یا بریتیش باشد. خوب است که لهجه آمریکایی یا لهجه استرالیایی داشته باشید ،اما هر لهجه‌ دیگری هم خوب است.

 

اگر لهجه ای قاطی (چند لهجه با هم ) داشته باشیم به چه شکل است؟

 

   این هم خوب است. این روزها ۱۰۰ درصد، برای مردم عادی است تا لهجه متفاوتی داشته باشند. حتی گویشوران های بومی هم اگر سفر کنند یا خارج از کشور زندگی کنند، لهجه‌های مختلفی دارند. آزمون  IELTS چند لهجه بودن یا لهجه مخلوط داشتن، را برای آزمون اسپیکینگ قبول خواهد کرد. اما نمی‌توانید نحوه نوشتن خود را در این آزمون تغییر دهید.

 

اگر با لهجه مربوط به کشور خودم صحبت کنم، قابل قبول است؟

 

   طبیعی است که لهجه خود از زبان مادری تان را حفظ کنید. آزمون IELTS این کار را ممنوع نمی کند و نمره band را برای آن کم نمی کند. سوال اصلی این است که آیا لهجه ای که دارید باعث ایجاد دردسر در درک مطلب در شنونده می شود یا نه؟ اگر زبان مادری شما آنقدر لهجه سنگینی داشته باشد که تلفظ انگلیسی برایتان دشوار شود، شما نمره باند پایینی خواهید گرفت.

 

   با این حال، اگر تلفظ و لهجه شما بسیار ملایم و آرام باشد و تلفظ انگلیسی برایتان سخت نباشد، می‌توانید نمره باند بالایی بگیرید. این به این معنی است که نحوه نمره دهی به تلاش شنونده برای درک مطلب اسپیکینگ شما بستگی دارد. اگر برای درک تلفظ شما تلاش کمتری از سوی شنونده لازم باشد، نمره شما بالاتر است.

 

۵-  پیشنهاداتی برای تلفظ

 

   تلفظ چیزی است که بهبود آن مستلزم زمان و تلاش وافر است. چیزی نیست که شما بتوانید با تنها چند هفته تمرین کردن قبل از آزمون، نمره بالایی کسب کنید. اگر قبل از امتحان خود وقت کافی دارید، سعی کنید به کانال‌های خبری، فیلم‌های مستند و سریال‌های تلویزیونی گوش دهید. گوش دادن به پادکست آموزش زبان انگلیسی رانیز فراموش نکنید.

 

   فقط می‌توانید با تمرین و با صدای بلند حرف زدن، اشتباهات خود را اصلاح کنید. عادت کنید تا این کار را به تنهایی انجام دهید و اسپیکینگ هایی ضبط کنید، به آن ها گوش داده و خطاهای خود را چک و بررسی نمائید.

   دیکشنری های آنلاین نیز می توانند به تلفظ کلمات مدنظر شما کمک کنند، همانند longman و oxford dictionary  و webster dictionary . از آن‌ها برای چک کردن تلفظ کلمات خود استفاده کنید.

 

 

 

همراهان عزیز المپ امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشند.





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه