روش جدید آموزش زبان انگلیسی و تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

روش جدید آموزش زبان انگلیسی و تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

 

مهارتهای حرکتی مقدماتی و بنیادی در کودکان

 

آیا تا به حال به آموزش زبان انگلیسی توام با فعالیت های حرکتی فکر کرده اید؟ این روزها در بیشتر آموزشگاه های زبان انگلیسی و مهدهای کودک، یک سری طرح درسی نوشته می شوند و مربیان زبان انگلیسی همان طرح درسی را دنبال می کنند و زبان انگلیسی را به صورت مستقیم به کودک آموزش می دهند ؛ به طور مثال امروز بیایید در مورد transportation صحبت کنیم. کودک از همان ابتدا می داند که موضوع درسی چیست و چه دوست داشته باشد و چه تمایلی نداشته باشد با یک سری روش های سنتی همانند فلش کارت و تکرارهای بیش از حد لغات بدون انجام فعالیت های انگیزشی همانند فعالیت های حرکتی، آن موضوع را کمابیش می آموزد و ممکن است در دراز مدت، آن موضوع از ذهن کودک پاک شود.

 آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که چگونه می توان بدون درگیری مستقیم کودک با تدریس موضوع مربوطه بدون استفاده از روش های سنتی، آموزش زبان انگلیسی به کودک را در پیش گرفت؟ ما در این مقاله سعی داریم تا انجام مهارت های حرکتی را با عضلات ریز، مانند دست و انگشت و فعالیت های مربوط به آن مانند بلند کردن چیزی با دست و عضلات درشت مانند پا و فعالیت های مربوط به آن همانند دویدن و راه رفتن را آموزش دهیم.

 

مهارت های حرکتی مهارت هایی هستند که حرکات و فعالیت هایی که هر روز انجام می دهیم را امکان پذیر می کنند. مهارت های حرکتی مقدماتی، مهارت هایی هستند که به کنترل و دقت بالایی در عضلات کوچک دست نیاز دارند (مانند استفاده از چنگال).

مهارت های حرکتی بنیادی یا استقامتی با استفاده از عضلات بزرگ بدن امکان تعادل، هماهنگی، زمان واکنش و قدرت بدنی را فراهم می کنند تا بتوانیم حرکات بزرگتری مانند راه رفتن و پرش را انجام دهیم.

مهارت های حرکتی شامل مهارت هایی هستند که فعالیت هایی را که کودکان برای انجام کارهای روزمره نیاز دارند، از خوردن تغذیه گرفته تا جابه جایی از مکانی به مکان دیگر را امکان پذیر می کنند. به طور معمول، هر کودکی در هر سنی مهارت های حرکتی مشخصی دارد و نوع مهارت در میان کودکان متفاوت است. بدین معنا که کودکانی که در یک رده سنی یکسان قرار دارند، فعالیت های مهارتی متفاوتی از خود نشان می دهند. به طور مثال زمان شروع به حرف زدن ، از کودکی به کودک دیگر فرق می کند. همچنین ممکن است فعالیت های حرکتی متفاوتی داشته باشند همانند راه رفتن. بعضی کودکان سریع تر از کودکان هم سن خود راه می افتند و برخی دیرتر. حال بیاید کودکانی را بررسی کنیم که دچار نقص حرکتی هستند. یعنی کودکانی که دارای نقص حرکتی در کنترل حرکات هستند و از اختلال ایجاد تعادل و هماهنگی عضلات رنج می برند. اگر به نظر می رسد کودک شما در ایجاد مهارت های حرکتی دچار اشکال شده است ، او را به دکتر ببرید تا با درمان های مرتبط، این نقص برطرف شود.

 

مهارت های حرکتی مقدماتی

مهارت حرکتی مقدماتی شامل مهارت حرکت عضلات ریز مانند دست راست است و اغلب به هماهنگی حرکات دست و انگشتان ، اشاره دارد که به آن هماهنگی چشم و دست می گوییم. مولفه های مهارت های حرکتی مقدماتی شامل توانایی گرفتن و حرکت دادن اشیاء، استفاده از هر دو دست برای انجام یک کار و استفاده از انگشت شست و یک انگشت دیگر به تنهایی برای برداشتن چیزی به جای کل دست است. بیایید یک فعالیت حرکتی را به شما معرفی کنیم که فعالیت ذهنی کودک را بالا می برد.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

 به این نوع سرگرمی نگاهی بیاندازید. در این نوع بازی، کودکان بر روی نخ کردن مهره ها تمرکز می کنند. یعنی در اینجا هم حرکت چشم و هم دست و هماهنگی بین هر دو فعالیت مدنظر است. برای اجرای این بازی به چندین مهره و نخ نیاز دارید. سعی کنید برای ایجاد تنوع در کار، از مهره های رنگی استفاده کنید. از کودک خود بخواهید تا با نخ کردن مهره ها، توانایی تمرکز و مهارت حرکتی خود را بالا ببرد. در این بازی، هماهنگی حرکات چشم و دست را می بینید.

گروه آموزش آنلاین زبان انگلیسی المپ در قسمت زیر، چند نمونه از مهارتهای حرکتی مقدماتی را برای شما والدین و مربیان محترم معرفی می کند که به طور معمول در مراحل مختلف رشد کودک رخ می دهد:

 

تولد تا سه ماهگی

 از بازوها برای حرکت و چرخش و رسیدن به اشیاء استفاده می کند.

 به حرکت دست هایش نگاه می کند و دست هایش را به دهان می برد.

 

3 تا 6 ماهگی

 شروع به انتقال اشیاء از یک دست به دست دیگر می کند.

 دست های خود را در هم قفل می کند.

 با استفاده از هر دو بازو و کشیدن خود روی زمین، به اسباب بازی ها می رسد.

 

6 تا 9 ماهگی

 شروع به گرفتن و نگه داشتن اشیا،، مانند بطری شیر می کند.

 اشیاء را فشار می دهد.

 برای جابجایی اشیا با انگشت از چنگ انداختن به آنها استفاده می کند.

 

9 تا 12 ماهگی

 شروع به نشان دادن دست ها می کند.

 اشیای کوچک را در یک فنجان یا ظرف قرار می دهد.

 صفحات یک کتاب را به صورت چند صفحه همزمان ورق می زند. (افزایش مهارت حرکتی)

 از انگشت اشاره و انگشت شست برای گرفتن اشیاء استفاده می کند.

 غذاهای فینگر فود می خورد.(غذاهای کوچک به اندازه انگشت که کودک باید آنها را با انگشت شست و اشاره بردارد).

 

12 تا 18 ماهگی

 ساختمانی با بلندی دو بلوک می سازد.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

 اشیاء را با قاشق یا بیل کوچک جمع می کند.

 دست می زند.

 با مداد رنگی روی کاغذ خط خطی می کند.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

 بای بای می کند.

 

18 ماهگی تا 2 سالگی

 شروع به گرفتن مداد رنگی با نوک انگشتان و انگشت شست می کند.

 ساختمانی به ارتفاع سه تا چهار بلوک می سازد.

 بسته ها یا ظروف بسته بندی را باز می کند.

 صفحات کتاب را به درستی ورق می زند.

 حلقه ها را روی گیره ها می اندازد.

 

2 سالگی

 یک ساختمان با ارتفاع نه بلوک می سازد.

 دستگیره در را بالا و پایین می کند.

 می تواند دست هایش را بشوید.

 زیپ های بزرگ را باز و بسته می کند.

 با خاک بازی می کنند.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

 

3 سالگی

 یک تکه کاغذ را از وسط تا می کند.

 بعد از اینکه مثالی نشان داده شد می توانند با توجه به آن، دایره بکشد.

 دکمه های بزرگ را بسته و باز می کند.

 

4 سالگی

 بدون کمک والدین،  لباس خود را می پوشد.

 نوک هر انگشت را با انگشت شست لمس می کند.

 از چنگال به درستی استفاده می کند.

 

5 سالگی

 یک دایره را برش می دهد.

 شکل مثلث را کپی می کند.

 مداد را به درستی می گیرد.

 بند کفشش را بدون کمک والدین می بندد.

 

6 سالگی

 یک ساختمان کوچک با بلوک می سازد.

 یک پازل 16 تا 20 تایی را کنار هم قرار می دهد.

 با قیچی خوب برش می زند و کار می کند.

 برای برش دادن تکه های غذا از چاقو استفاده می کند.

 

شما می توانید کودک خود را با استفاده از جغجغه با تکان دادن مچ دست یا مچ پا، یا حرکت دادن یک اسباب بازی رنگارنگ به اطراف کودک خود، مهارت های حرکتی او را تقویت کنید. برای کودکان نوپا، یک سری فعالیت هایی را انتخاب کنید تا آنها مهارت های حرکتی خود را بهبود بخشند ؛ فعالیت هایی همانند تشویق آنها برای برداشتن اشیاء با انبر که نیاز به هماهنگی چشم و دست دارد. از او بخواهید تا در اتمام بازی مثل لگو و یا بازی با اشیاء، خودش بلوک ها را از هم جدا کند و در داخل ظرف بیندازد. همچنین می توانید کودکان نوپا و پیش دبستانی را به بازی با خمیر بازی، اسفنج، ماکارونی یا اسباب بازی هایی مانند آب پاش تشویق کنید.

بیایید این بازی ها را بیشتر تشریح کنیم:

 

بازی با رشته های ماکارونی

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

در این بازی یک سری رشته های ماکارونی همراه با یک صافی برای کودک خود تهیه کنید و از او بخواهید تا رشته های ماکارونی را از سوراخ های صافی رد کند. در این بازی، کودک با ایجاد هماهنگی بین انگشت و چشم، روی رشته ها و سوراخ ها تمرکز می کند.

 

بازی با تصاویر یا تیکه هایی از پازل

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

دیگر وقت آن رسیده تا روش های قدیمی را مثل بازی با لگو را کنار بگذارید و تنوعی به روش آموزش خود بدهید. بیایید بازی مهیج بالا را برای کودک خود انجام دهیم. یک سری تصاویر را انتخاب کرده، آنها را برش بزنید و روی یک صفحه، جای آنها را خالی بگذارید. آنها را به کودک نشان دهید. حال از او بخواهید تا تصویر مناسب را در جای خالی قرار دهد. این نوع بازی برای تقویت فعالیت های حرکتی کودکان همراه با تمرکز بالا بسیار مهیج است. مثلا می توانید تصاویری از animals را انتخاب کنید و از او بخواهید تا مثلا tiger را در جای خالی بگذارد.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

آموزش زبان انگلیسی با پازل همراه با انجام مهارت های حرکتی

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، ما به یک یونولیت رنگی نیاز داریم که چهار سوراخ در آن ایجاد کردیم. البته بسته به سن کودک، نوع بازی سخت تر و یا آسان تر می شود. مثلا برای کودکان نوپا، از یونولیت هایی با دو سوراخ و برای کودکان زیر 6 سال از یونولیت هایی با چهار سوراخ و تنوع بیشتر استفاده کنید. در مرحله بعدی، روی یونولیتی دیگر، 4 میله چوبی یا گوش پاک کن انتخاب کنید. از کودک بخواهید تا صفحات را روی هم قرار دهد. با این بازی، تمرکز، مهارت حرکتی، مهارت عضلات ریز و تعادل دست با چشم تقویت می شود.

حال بیایید زبان انگلیسی را آموزش دهیم:

از کودک بپرسید:

 

● How many holes do you see?

● How many holes are there on the surface?

● Please count the holes: 1,2,3,….

 

زبان انگلیسی و تقویت مهارت های حرکتی

حال زمان آن رسیده تا یک نوع بازی را همراه با تقویت مهارت حرکتی در کودکان، به شما آموزش دهیم.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

آموزش اعداد

در این نوع آموزش که دیگر نیاز به روش قدیمی همانند فلش کارت ندارید، به یک شانه تخم مرغ و یا چندین ظرف کوچک همراه با مهره های رنگی و یک انبر نیاز دارید. همان طور که در شکل نشان داده شده است، اعداد را روی شانه تخم مرغ و یا هر ظرف دیگه نوشته و از کودک خود بخواهید تا مهره ها را شمرده و آنها را در با اعداد نوشته شده مطابقت دهد. به طور مثال برای عدد 3، باید سه مهره انتخاب کرده و آن را در جای مناسب قرار دهد. هدف از این بازی، ایجاد تمرکز بالا و هماهنگی بین چشم و دست در کودکان می باشد. همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، کودک در اینجا یاد می گیرد که چگونه با عضلات ریز مانند دست و انگشتان، انبر را در دست گرفته و مهره مورد نظر را با تمرکز بر آن بر شانه تخم مرغ یا ظرف یکبار مصرف بگذارد.

از او سوالات زیر را بپرسید( البته بازهم سن و سطح زبان انگلیسی کودک خود را در نظر بگیرید. اگر فقط می تواند تا 5 بشمرد، تا 5 با او تمرین کنید. اگر می تواند تا 100 بشمرد، می توانید با مضرب ها و جمع و تفریق با او زبان انگلیسی را کار کنید):

 

● What color is number 2?

● Please count to 10 and put 10 beads on the plate.

● 2 plus 2 equals……….(2+2=4)? Count to 4 and put the beads on the plate.

● Five minus 3 equals 2 ……(5-3=2)? Count to 3 and …….

 

آموزش زبان انگلیسی با این بازی به ویژه برای بازی با اعداد و ریاضی بسیار متنوع و کاربردی است.

 

آموزش وسایل نقلیه به کودکان با انجام فعالیت های مهارتی

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

این بازی بسیار مهیج است. همان طور که در تصویر می بینید، یک سری خطوط رنگی برای کودکان ترسیم می کنیم. هر خط به یک وسیله نقلیه ارتباط دارد. به طور مثال bus، airplane،train و...از کودک خود بخواهید تا خط مربوط به همان وسیله نقلیه را دنبال کند تا به مقصد برسد. این بازی برای آموزش حروف نیز مناسب است. می توانید برای هر خط یک حرف را در نظر بگیرید و از کودک بخواهید تا مثلا ماشین a را به مقصد c برساند. این نوع بازی ها هم فعالیت حرکتی و هم مهارت هماهنگی دست و چشم را در کودکان تقویت می کنند.

 

حرف آخر

آموزش زبان انگلیسی توام با بازی برای کودکان بسیار مهیج است. اما مسئله ای که بسیار مهم است این است که چه بازی را باید انتخاب کنیم. امروزه توجه به فعالیت های حرکتی همراه با آموزش زبان انگلیسی حرف اول را می زند. ما در مقاله بالا به شما آموزش دادیم که چگونه می توان بدون درگیر کردن مستقیم کودک با یادگیری زبان انگلیسی، زبان انگلیسی او را تقویت کرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به بازی و سرگرمی های متنوع می توانید سری به لینک های زیر بزنید:

گام‌هایی ساده برای تقویت زبان انگلیسی کودکان در منزل

آموزش انگلیسی به کودک در منزل

چطور به فرزند خود کمک کنیم تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد؟

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه