چگونه اسپیکینگ خود را تقویت کنیم؟

چگونه اسپیکینگ خود را تقویت کنیم؟

 

زمان تقریبی مطالعه: ۲۵ دقیقه

 

   آموزش آنلاین زبان انگلیسی؟؟؟

   امروزه همه با این عبارت آشنا هستند، چرا که آموزش آنلاین انگلیسی حرف اول را می‌زند. اهمیت یادگیری انگلیسی بر کسی پوشیده نیست و همه در هر سن و سطح می‌بایست انگلیسی یاد بگیرند. آموزش آنلاین انگلیسی به زبان‌آموز کمک می‌کند تا به یادگیری انگلیسی در خانه روی آورد و مکالمه آنلاین انگلیسی را تقویت کند. توجه داشته باشید که برای تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی آن هم به‌صورت آنلاین باید با استراتژی آموزش آنلاین زبان آشنا باشید.

   یکی از مهیج‌ترین و چالش برانگیزترین مهارت‌های زبان انگلیسی، صحبت کردن یا همان اسپیکینگ است. زبان‌آموزان همیشه سؤال می‌کنند که چگونه مهارت اسپیکینگ خود را ارتقا دهند تا درباره موضوع دلخواه خود به‌راحتی صحبت کنند؟  در این مقاله مؤسسه آموزش آنلاین زبان انگلیسی المپ شما را  با تکنیک‌های تقویت مهارت اسپیکینگ آشنا می‌کند.

 

با ما همراه باشید!

و نکات زیر را برای تقویت مهارت speaking خود به‌کار برید.

 

۱-  نخستین نکته یادگیری واژه است. روزانه سعی کنید با یادگیری واژه‌های جدید، دامنه واژگان خود را وسیع‌تر کنید . پس برای خود هدفی را تعیین کنید. به‌طور مثال بررسی کنید که چه تعداد واژه را باید در روز یاد بگیرید. این تعداد به شما بستگی دارد . مهم اینست که یاگیری منظم و مداوم باشد. برای این‌کار می‌توانید به همراه یکی از نزدیکان یا همکلاسی‌های خود برنامه‌ریزی کنید. ممکن است این سؤال ذهن شما را به چالش بکشد که از کجا این واژگان را پیدا کنیم؟

   منابع یادگیری متعددی از جمله اخبار، پادکست آموزش زبان انگلیسی، ترانه‌ها و برنامه‌های تلویزیون یا رادیو هستند که می‌توانید طبق سلیقه خود انتخاب کنید. معمولاً ترانه‌ها حاوی واژگان و اصطلاحات خوبی برای یادگیری هستند. اگر به موسیقی علاقه دارید، می‌توانید با گوش دادن به ترانه و حتی مراجعه به لیریک یا متن‌شان و یادداشت مواردی که نمی‌دانید، به پیشرفت خوبی در صحبت کردن برسید. پس هنگام گوش دادن به موسیقی، ابتدا خوب به ترانه گوش دهید و سعی کنید بفهمید. از همان ابتدا سعی نکنید لیریک موسیقی را دانلود کنید. فهم اولیه شما از موسیقی و آن‌چه می‌شنود بسیار مهم است. سپس تلاش کنید آن‌چه شنیده‌اید را یادداشت کنید. معنی واژگان سخت را حدس بزنید و در فرهنگ لغت جست و جو کنید. در پایان، به سراغ لیریک موسیقی بروید و همگام با آهنگ، آن را بخوانید. این‌کار در بهبود تلفظ شما اثر دارد.

 

   نکته دیگر اینست که سعی کنید واژگان جدید را در قالب عبارات کوتاه یاد بگیرید . مثلاً اگر نوشیدنی‌ها را یاد می‌گیرید بهتر این است به این صورت باشد:

  a glass of wine , a pint of bear , a cup of tea ,  a pot of coffee  یا مانند این‌ها باشد.

   راه دیگر ، اینست که واژگان را همراه با مترادف‌ها یا اصطلاحات مرتبط یاد بگیرید.

مثلاً در رابطه با واژه جرم، crime، felony، offence، fault، عباراتی مانند commit a crime، criminal actions و break the law و غیره را یاد بگیرید و به‌کار ببرید.

 

۲- روی تلفظ (pronunciation) خود تمرین بیش‌تری داشته باشید : دانستن تعداد زیادی واژه بدون تلفظ درست، کمکی در بهبود اسپیکینگ شما نخواهد داشت و وقت‌تان به هدر می‌دهد . اگر برای معانی واژگان به فرهنگ لغات مراجعه می‌کنید حتماً به تلفظ‌شان هم توجه کنید.گوش دادن به پادکست‌های آموزش انگلیسی نیز می‌تواند در تقویت تلفظ و مهارت اسپیکینگ مؤثر باشد. یادگیری تلفظ نه تنها در برقراری ارتباط با افراد بومی انگلیسی بلکه در محیط‌های آموزشی کاری نیز دارای اهمیت است. هم‌چنین می‌توانید با دانستن اشتباهات رایج تلفظ در زبان انگلیسی  تلفظ خود را اصلاح کنید.

 

   حال به شما آموزش می‌دهیم چگونه معنی و تلفظ یک واژه را در لغت‌نامه‌های معتبر پیدا کنید. مثالاً برای بررسی تلفظ هر واژه در لغت‌نامه، از تلفظ لغت‌نامه‌های دو زبانه انگلیس- فارسی و یا گوگل ترنسلیت اصلاً استفاده نکنید. چرا که تلفظ دقیق واژه را ندارند. لغت‌نامه‌های longman، oxford و webster  از بهترین لغت‌نامه‌های معتبر دنیا هستند که هم تلفظ دقیق واژه را با هر دو لهجه امریکایی و انگلیسی دارند و هم واژگان و جمله‌ها و اصطلاحات مرتبط با آن را آموزش می‌دهند.

 

speaking

 

برای پیدا کردن اصطلاحات مربوط به یک واژه، می‌توانید به لغت‌نامه oxfordcollocation مراجعه کنید.

 

 

speaking

 

۳- سعی کنید روند طبیعی صحبت کردن و روان صحبت کردن (fluency) را در انگلیسی یاد بگیرید. تکرار صحیح و استفاده آسان واژه‌ها در انگلیسی هر کدام تحسین برانگیز است، اما روان بودن جمله‌ها و سلیس صحبت کردن خود مهارت دیگریست. هنگامی که شعری می‌خوانید، به ترانه‌ای گوش می‌دهید یا فیلمی می‌بینید به نحوه تکرار آواها و اصوات خوب دقت کنید. هم‌چنین به نحوه اتصال جمله‌ها، واژه‌ها یا اصوات، نحوه خلاصه کردن آن‌ها، و نحوه تلفظ آوا گوش دهید.

 

۴- از دیگر موارد مهم، استرس (stress) روی هجای واژگان یا روی واژگان جمله است که باید رعایت شوند. استرس یا همان تشدید در تلفظ واژه بسیار مهم است، چرا که  استرس واژگان روی معنای آن‌ها  مؤثر است و تغییر استرس می‌تواند باعث تغییر نقش واژگان و معنی شود. مثالاً در کلمه object: اگر به‌شکل اسم تلفظ شود به معنی چیز و شی ء است، و اگر در نقش فعل باشد به معنی مخالفت کردن است.

 

‘Object (noun)

Ob’ject (verb)

 

 

۵- نکته مهم دیگر ریتم (intonation) است. ریتم به افتان و خیزان بودن ادای جمله‌ها و عبارت‌ها اشاره دارد. مثالاً در عبارت‌های پرسشی با wh، لحن صدا افتان است:

 

 

speaking

 

اما در پرسش‌های yes/no  لحن صدا خیزان می‌شود:

 

 

speaking

 

۵- مورد دیگر، ایجاد اعتماد به نفس هنگام صحبت کردن انگلیسی است. یکی از موانع که زبان‌آموزان با آن مواجه هستند، عدم اعتماد به نفس هنگام صحبت کردن است. معقول‌ترین راه حل،  ایجاد ارتباط و تماس بیش‌تر با افراد بومی است. ما در مؤسسه آموزش آنلاین زبان انگلیسی المپ، برای بالا بردن اعتماد به نفس شما عزیزان هنگام صحبت کردن با افراد بومی، راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنیم تا مهارت اسپیکینگ بهتر شود.

برای مطالعه این راهکارها مقاله 5 روش برای صحبت کردن بدون ترس به زبان خارجی با افراد نیتیو را مطالعه کنید.

 

۶- تقلید گفتاری یا همان پیروی کردن از نحوه صحبت کردن افراد بومی به پیشرفت مکالمه آنلاین زبان انگلیسی شما زبان‌آموز عزیز کمک می‌کند. برای این‌کار می‌توانید ویدیو مورد علاقه خود را که دارای زیرنویس است انتخاب کرده و با دقت برای تقلید تلفظ صحیح واژگان و جمله‌ها از آن استفاده کنید.

   پس چند بار با دقت، فیلم را تماشا کنید و زیرنویس را بخوانید تا کاملً محتوا را بفهمید. تماشای فیلم را به صورت جمله به جمله پیش ببرید، و همراه با صدای هنرپیشه‌ها، جمله‌ها را تکرار کنید. صدای خود را ضبط کنید و مجددا گوش دهید تا اشتباهات و تفاوت‌های گفتاری را پیدا و برطرف کنید.

 

speaking

 

۷-  قدم بعدی اینست که هر آن‌چه یاد گرفته‌اید را با خودتان تکرار کنید، یعنی با خودتان بلند حرف بزنید. می‌توانید گفتگوهای روزمره را با خودتان تکرار کنید مثل : I need to do a load of laundry today. حتی می‌توانید با فرزند خود در مورد نیازهایتان به انگلیسی صحبت کنید. با این روش مهارت اسپیکینگ فرزند خود نیز تقویت می‌شود.

۸-  نکته دیگر برای تقویت مهارت صحبت کردن به انگلیسی، خواندن کتاب و داستان است. امروزه با روی کار آمدن آموزش آنلاین زبان انگلیسی، دیگر نیازی نیست کتاب پرهزینه بخرید یا به فروشگاه‌های شلوغ بروید، چون می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین کتاب مورد علاقه خود را دانلود کنید و از خواندن آن لذت ببرید. اما پرسشی که به ذهن می‌آید اینست: کتاب‌خوانی چطور باعث تقویت مهارت اسپیکینگ شود؟ خواندن کتاب با صدای بلند کتاب می‌تواند مهارت اسپیکینگ شما را تقویت کند. پس از این‌که داستان یا کتاب مورد علاقه‌تان را خواندید، آن را برای خود و یا دوستتان بازگو کنید. این کار دقیقاً شبیه اینست که شب گذشته فیلمی را تماشا کرده‌اید و امروز آن را برای دوستتان بازگو می‌کنید. برای بررسی تلفظ واژگان حتماً از فایل صوتی آن کتاب استفاده کنید.

 

speaking

 

۹- به انگلیسی فکر کنید. این نکته بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانید به انگلیسی فکر کنید، می توانید در برقراری و روند ارتباط سرعت و fluency بیش‌تری داشته باشید و روان صحبت کنید. به ترجمه نیاز ندارید، پس فارسی فکر نکنید. جمله مورد نظرتان را به انگلیسی بگویید، درست بودن و نبودن جمله‌ها از نظر تلفظو دستور زبان اهمیتی ندارد، آن‌چه در اسپیکینگ مهم است، صحبت کردن به انگلیسی است. اگر هنگام مکالمه و اسپیکینگ، به معنی، تلفظ و دستور زبان فکر کنید، دیگر روی صحبت کردن تمرکز ندارید. پس بدون فکر، صحبت کنید! برای ارزیابی صحبت کردن خود، می‌توانید در یک دفتر یادداشت وقایعی که طی روز شما به انگلیسی تکرار کرده‌اید را بنویسید و روند پیشرفت خود را بسنجید.

۱۰-  سعی کنید انگلیسی را در مجامع و محفل‌های عمومی تمرین کنید. به مکان‌های آموزشی مانند دانشگاه‌های بزرگ و مکان‌های فرهنگی که شرایط بحث‌های آزاد مهیاست بروید. امروزه با آموزش آنلاین زبان انگلیسی، کم‌تر کسی به این مکان‌ها می‌رود. پس بهترین راه اینست که در وبینارهای بحث آزاد و کلاس‌های مکالمه آنلاین زبان انگلیسی که به‌صورت گروهی تشکیل می‌شوند، شرکت کنید. مؤسسه آموزش آنلاین زبان انگلیسی المپ این بستر را برای شما فراهم کرده تا بتوانید در کلاس‌های مکالمه آزاد آنلاین شرکت کنید و مهارت اسپیکینگ خود را بهبود بخشید.

 

speaking

 

۱۱-  استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف آنلاین می‌تواند در تقویت مهارت اسپیکینگ شما زبان‌آموز عزیز مؤثر باشد. با ثبت نام و استفاده از اپ‌های متفاوت، می‌توانید در فضای راحت محل زندگی و کار خود با افراد انگلیسی‌زبان ارتباط داشته باشید و سطح انگیسی خود را بالا ببرید.

 

speaking

 

۱۲-  با استفاده از تکنولوژی و صحبت با ماشین‌های الکترونیک و رباتیک هم می‌توانید اسپیکینگ خود را تقویت کنید. در این‌جا چون با ماشین صحبت می‌کنید همه جنبه‌های تلفظی واژگان و جمله‌های شما بهادقت بررسی می‌شود. پس سعی کنید با دقت تمام صحبت کنید و منظور خود را برسانید.

۱۳-  یکی از مواردی که غالباً زبان‌آموزان را نگران می‌کند اینست که نمی‌دانند در موقعیت مورد نظر چه بگویند و یا چگونه صحبت کنند. برای برطرف کردن این مسئله بهتر است که از موقعیت‌های واقعی مختلف  مانند رستوران و کافی شاپ ا در نظر بگیرید. بدین شکل که در ابتدا  واژگان و اصطلاحات مربوط در هر زمینه را یادداشت، تهیه و تمرین کنید تا هنگام قرارگیری در این وضعیت‌ها بدانید چه بگویید. پس به اتفاق دوستتان به رستوران بروید و به جای این‌که در رستوران و یا کافی شاپ به فارسی صحبت کنید، همه خواسته‌های خود را به انگلیسی و یا به‌شکل دوزبانه بیان کنید. از صحبت در جمع نترسید! و حتی با پرسنل رستوران هم چند کلمه انگلیسی حرف بزنید!

 

 

امیدورایم این مطالب برای شما المپی‌های عزیز آموزنده باشند!





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه