ایجاد انگیزه یادگیری زبان انگلیسی در کودکان در منزل

ایجاد انگیزه یادگیری زبان انگلیسی در کودکان در منزل

 

زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه

 

   یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان ایجاد انگیزه یادگیری زبان جدید می‌باشد. داشتن انگیزه یادگیری زبان دوم باعث تلاش بیشتر کودک شما و برداشتن قدم‌های محکم‌تر او در مسیر آموزش زبان انگلیسی می‌شود. درحالی‌که در دوران کرونا، آموزش آنلاین زبان انگلیسی در منزل برای کودکان بهترین انتخاب است، داشتن انگیزه یادگیری زبان انگلیسی در منزل برای کودکان باعث سرعت بخشیدن به یادگیری زبان انگلیسی آن‌ها خواهد شد. کودکانی که نگرش خوبی نسبت به زبان انگلیسی دارند، بیش‌تر از دیگران تلاش می‌کنند و سریع‌تر می اموزند.

 

سوالات والدین

 

   سؤالات زیر در هنگام گذراندن دوره‌های آموزشی سراغ ذهن کودکان زبان آموز و والدین آن‌ها می‌آیند:

   در مقاله زیر بهترین روش‌های ایجاد انگیزه در کودکان را به شما والدین و مدرسین زبان انگلیسی آموزش می‌دهیم تا بتوانید با استفاده از این روش ها به تقویت زبان انگلیسی کودک خود کمک کتید.

 

دو نوع انگیزه متفاوت و جذاب برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

 

  • یادگیری زبان انگلیسی به‌منظور به انجام رساندن یک هدف خاص - به‌عنوان مثال برای استخدام، ورود به دانشگاه، سفر یا مهاجرت.

  • یادگیری زبان انگلیسی به‌منظور ورود به یک دنیای جدید با شوق و اشتیاق و تفریح. این نوع مؤثرترین شکل انگیزه که بسیاری از زبان آموزان زبان انگلیسی به دنبال آن هستند.

 

   همان‌طور که می‌دانید یک زبان جدید یک دنیای جدید است. فرهنگ مردم یک کشور به‌وسیله زبان مردم همان کشور نمایش داده می‌شود. زمانی که کودکان احساس مثبتی نسبت به مردم و فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان داشته باشد، انگیزه بیشتری برای یادگیری زبان انگلیسی پیدا می‌کنند.

 

کارتون دیدن کودک

 

به نمایش درآوردن کارتون و فیلم موردعلاقه کودک به زبان انگلیسی

 

    اگر کودک موسیقی، فیلم، کارتون یا ورزشی خاص را دوست دارد، آن را به زبان اصلی پخش کنید، نه‌تنها مهارت لیسنینگ کودک را بهبود می‌بخشید، بلکه به‌طور غیرمستقیم کودک خود را در معرض محیط یادگیری زبان انگلیسی قرار می‌دهید. تماشای فیلم و کارتون زبان اصلی توسط کودکان باعث می‌شود تا آن‌ها با واژگان تخصصی آن فیلم یا کارتون یا بازی آشنا شده و ناخودآگاه از آن‌ها در زندگی روزمره خود استفاده کنند. گروه آموزش آنلاین المپ، مقاله یادگیری زبان انگلیسی با کارتون را برای شما تهیه کرده تا با تماشای آن، یادگیری زبان انگلیسی کودک خود را تقویت کنید. همچنین شما والدین محترم می‌توانید کودکان خود را ترغیب کنید تا بیشتر به سمت تماشای کارتون‌های دوزبانه روی‌آورند. نمونه‌ای از کارتون‌های دو زبانه نظیر کارتون حقایقی راجع به خفاش ها و کارتون دو بز را مشاهده نمایید.

 

والدین چگونه می‌توانند انگیزه را در فرزندان خود ایجاد کنند؟

 

   تحقیقات نشان می‌دهد که نگرش والدین نسبت به آموزش تأثیر قابل توجهی در نگرش فرزندان نسبت به یادگیری دارد. اگر علاقه‌مند به یادگیری هستید، به احتمال زیاد فرزند شما نیز چنین خواهد شد. برای ایجاد انگیزه در آموزش انگلیسی به کودک در منزل، نکات زیر را مطالعه بفرمایید:

 

از دستورات و عبارات ساده انگلیسی برای ارتباط با او استفاده کنید

 

   والدین بهترین الگو برای آموزش زبان انگلیسی به کودک خود هستند. کودکان همیشه از شما والدین عزیز برای انجام کارهای خود الگو می‌گیرند پس با اطرافیان خود که به زبان انگلیسی تا حدودی تسلط دارند، انگلیسی صحبت کنید. شما همچنین می‌توانید با کودک خود از طریق عبارات ساده‌ای که در زبان انگلیسی به او آموختید، صحبت کنید.

 

  • هنگامی‌که کودک شما می‌خواهد کفش بپوشد، از عبارت Put on your shoes استفاده کنید.
  • هنگام لباس پوشیدن، جمله Put on your shirt را بگویید.
  • هنگام دست زدن برای تشویق کلمه clap را بگویید.
  • هنگام آفرین گفت به او عبارت well done یا good job را بگویید.
  • برای اشاره یا جلب‌توجه از عبارت Look at the white dog به معنای نگاه کن به سگ سفید یا This ice cream is so sweet به معنای این بستنی خیلی شیرین است، استفاده کنید.

 

درگیری والدین در یادگیری فرزندشان

 

همیشه مشتاق و درگیر باشید

 

   خودتان مشتاق یادگیری زبان انگلیسی باشید. اگر فرزندتان ببیند که شما در حال خواندن، تماشای فیلم و صحبت به زبان انگلیسی هستید، از شما الهام می‌گیرد که همان کار را انجام دهد. این تجربه خود را با کودکتان سهیم شوید. به او یاد دهید که فیلم به زبان انگلیسی ببیند، در خانه  با شما تا آنجایی که می‌تواند انگلیسی صحبت کند. از او نخواهید تا تنها این بار را به دوش بکشد! تعریف، تشویق و حمایت فراوان از فرزندتان باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه وی می‌شود. اگر نمی‌تواند کلمه‌ای را به‌درستی تلفظ کند و یا جمله‌ای را اشتباه می‌گوید، اصلاً مهم نیست. تنها نکته‌ی که بسیار مهم این است که فرزند شما در محیط یادگیری زبان انگلیسی قراربگیرد و صحبت کند.

 

یادگیری را برای فرزندتان سرگرم کننده و لذت‌بخش کنید

 

   یادگیری زبان انگلیسی تجربه‌ای لذت بخش است. سعی کنید در فعالیت‌هایتان، سرگرمی را بگنجانید. کودکان به‌طور طبیعی دوست دارند هنگام صحبت کردن و یادگیری زبان انگلیسی، بازی کنند. پس ما در نظر داریم تا با معرفی یک سری گام‌های ساده برای تقویت زبان انگلیسی کودکان در منزل، انگیزه او را در یادگیری زبان انگلیسی تقویت کنیم. یکی از این راه‌ها، تماشای کارتون به زبان انگلیسی می‌باشد. خواندن داستان‌های کوتاه نیز برای ایجاد انگیزه بسیار مفید هستند.

 

علایق شخصی فرزند خود را دنبال کنید

 

   علایق فرزندان خود را در نظر بگیرید و با توجه به علایق آن‌ها بازی مناسب را انتخاب کنید. بعضی از کودکان بسیار فعال هستند و دوست دارند تا بازی‌های اکشن تماشا کنند و انجام دهند، برخی دیگر دوست دارند خیلی آرام در گوشه‌ای نشسته و فیلم موردنظر خود را تماشا کنند. اگر کودک شما ورزش کردن را دوست دارد، پس در حین فعالیت با او کلمات و سؤالات مربوط به ورزش را تمرین کنید. به‌طور مثال:

 

• Playing football

• Favorite sport

• Do exercise

 

   و یک سری سؤالات مانند سوالات زیر را از او بپرسید.

 

• What is your favorite sport?

• What are you doing? Are you playing football?

• Do you like playing volleyball?

 

اجازه دهید فرزندتان انتخاب کند

 

   برای ایجاد انگیزه در کودکان خود، به او حق انتخاب بدهید. اجازه دهید تا فعالیت و موضوع موردنظر خود را خودش انتخاب کند. به‌طور مثال اگر یادگیری زبان با قصه را دوست دارد برای او قصه بخوانید. اگر تماشای فیلم یا کارتون را ترجیح می‌دهد، پس فیلم یا کارتون موردعلاقه او را پخش کنید.

 

روحیه فرزندتان را در نظر بگیرید

   سعی کنید زمان مناسبی را برای ترغیب کودک خود به یادگیری زبان انگلیسی انتخاب کنید. آن‌ها باید به‌جای خستگی و بدخلقی، پذیرا و هوشیار باشند و انگیزه بیشتر داشته باشند. اگر فرزند خود را تحت فشار قرار دهید و به‌اجبار از او بخواهید تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد، باعث می‌شوید تا انگیزه خود را برای یادگیری زبان انگلیسی از دست بدهد و به‌اصطلاح گارد بگیرد. درنتیجه بهتر است بعداً با فعالیت‌های انگیزشی متمایز، او را ترغیب کرده تا بدون استرس و تشویش، زبان انگلیسی را بهتر فراگیرد.

 

تخیل کودکان

 

قدرت خیال پردازی کودکان

   کودکان عاشق نقش‌آفرینی و خیال‌پردازی هستند. بگذارید مثالی بزنیم. سعی کنید یک سری فعالیت‌های برای کودک خود انتخاب کنید و بر اساس آن فعالیت، نقش خود و کودک خود را تعیین کنید. به‌طور مثال اگر قرار است باهم راجع به شغل‌ها صحبت کنید، شما نقش پلیس را به کودک خود داده و نقش عابر پیاده یا راننده را برای خود نگه‌دارید. می‌توانید بازی «رفتن به رستوران» را اجرا کنید.  به او یاد دهید که با چه عباراتی می‌تواند غذا را سفارش دهد. حتی با کودک خود به رستوران بروید و او را در محیط واقعی قرار دهید. از او بخواهید تا آنجایی که می‌تواند حتی با «یک کلمه» به زبان انگلیسی درخواست خود را بگوید.

 

 

اصطلاحات انگلیسی پراستفاده در رستوران

 من غذای تند را دوست دارم

 I like spicy food!

من ترجیح  می‌دهم سالاد بخورم

 I prefer to eat salad

آیا می‌توان این غذا را با سالاد خورد؟

Is this served with salad? 

اجازه بدهید من پرداخت کنم

 Let me pay!

امکانش وجود درد که منو را بیاورید؟

Can I see the menu please!

لطفاً قبض را بیاورید

I’d like the cheque please!

سفارش دادن

To take an order!

انعام دادن

To give a tip!

می‌توانم سفارشم را عوض کنم؟

Can I change my order? 

رزرو میز

 

To reserve a table! 

جاهایی که می‌توان سیگار کشید و جاهایی که سیگار کشیدن ممنوع است

Smoking area/ non-smoking area

من سالاد می‌خواهم

I’ll have salad!

این میز رزرو شده است

This table is booked!

 

 

از تکالیف مدرسه فرزندتان حمایت کنید

   کودکان اغلب تمایلی به انجام تکالیف یا مطالعه در آزمون‌های مدرسه ندارند. یک برنامه منظم برای مشق شب او تنظیم کنید. بهتر است که به کودک خود اجازه دهید تصمیم بگیرد در چه زمانی و در کجا مطالعه کند. به او کمک کنید و او را حمایت و تشویق نمایید. کودک خود را به خاطر هر تلاشی که انجام می‌دهد، به‌جای انتقاد یا تهدید، تشویق کنید. این کار به کودک شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و نگرش مثبتی پیدا کند. کودکی که از زبان انگلیسی لذت می‌برد انگیزه ذاتی خود را برای تمرین، پیشرفت و مطالعه دارد.

برای پیشبرد یادگیری زبان انگلیسی فرزند خود، از معلم وی مشاوره بگیرید. آن‌ها خوشحال خواهند شد که در مورد چگونگی حمایت از یادگیری فرزندتان به شما مشاوره  دهند.

 

از برنامه‌ها و مطالب آنلاین استفاده کنید

   امروزه آموزش آنلاین زبان انگلیسی حرف اول را می‌زند. حتی کودکانی که علاقه کمی به یادگیری زبان انگلیسی دارند، یادگیری آنلاین زبان انگلیسی را ترجیح می‌دهند. مقالات، فیلم‌ها و کارتون های آنلاین با استفاده از تبلت و لپ تاپ اشتیاق کودکان را به یادگیری زبان افزایش می دهند و شما می توانید از پادکست‌های آموزش زبان انگلیسی  به‌ صورت رایگان بهره ببرید.

 

دادن مسئولیت به کودک خود

   شما والدین عزیز می‌توانید با دادن مسئولیت به فرزندان بزرگ‌تر خود، حس مسئولیت‌پذیری و درنتیجه انگیزه بیشتر برای یادگیری را در کودک خود تقویت کنید. به‌طور مثال این بار شما نقشی نداشته باشید و به فرزندان، نقش دهید. فرزند ارشد می‌تواند نقش شما را ایفا کند. (مانند همان مثال رستوران)

نکته آخر:

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان بهتر است یک تجربه دل انگیر و آرامش‌بخش به دور از استرس باشد. هرچقدر که یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان همراه با روش‌های جذابی که در این مقاله به شما معرفی شد، پیش برود، انگیزه یادگیری زبان در آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. موفقیت‌های کودکان خود را در یادگیری زبان انگلیسی در منزل به‌اندازه‌ای تحسین کنید که کودکان تصور نکنند، مهم‌ترین وظیفه آن‌ها یادگیری زبان بوده است. انگلیسی صحبت کردن در حد فهم و درک کودک خود را فراموش نکنید، با او به زبان انگلیسی بازی کنید و همراه او کارتون زبان اصلی که دوست دارد را تماشا کنید.

 

 

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه