چگونه به افزایش دایره واژگان کودک خود کمک کنیم؟

چگونه به افزایش دایره واژگان کودک خود کمک کنیم؟

 مدت زمان مطالعه: 25دقیقه  

کلمه‌ها مهم هستند چرا که کلید تبدیل افکار شما به سخن و راه به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دیگرانند. قدرت ترکیب کلمات و بیان آن‌ها معجزه می‌کند؛ سخنرانی‌های سیاست‌مداران، آیات کتب آسمانی و ابیات یک شعر، دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. کلمات، عواطف، خاطرات، مفاهیم و حقایق را منتقل می‌کنند و پایه و اساس روابط انسانی هستند. نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان می‌دهد که مدیران ارشد، گسترده‌ترین دایره واژگان را دارند و گستردگی دایره واژگان رابطه مستقیمی با میزان حقوق دریافتی دارد؛ در واقع دایره لغات جزء جدایی‌ناپذیر موفقیت مالی و رفاه است. همچنین افزایش دایره لغات کودک باعث موفقیت در دوران مدرسه، افزایش توانایی خواندن متون و بهبود بهره هوشی می‌شود. بنابراین گسترش دایره واژگان کودک برای موفقیت او در قرن ۲۱ ضروری است. کودکان در ده سال اول زندگی بیش‌ترین آمادگی را برای یادگیری دارند؛ به‌خصوص در یک و دو سالگی. توانایی‌های زبانی در سال اول زندگی بروز می‌کند و در سال دوم، افزایش دایره لغات کودک به چهار برابر میسر است، مرحله‌ای که محققان آن را "انفجار واژگان" می‌نامند. المپ در این مقاله شما را راهنمایی می‌کند که چطور به گسترش دایره واژگان کودک خود کمک کنید:

 

قانون طلایی برای افزایش دایره لغات کودک:

افراط و تفریط نکنید. وقتی در حال یاد دادن لغات جدید انگلیسی به کودک خود هستید، پنج کلمه را در طول یک هفته به او آموزش دهید؛ ۳۰ کلمه خیلی زیاد است و یک کلمه در هفته، پیوستگی آموزش را از بین می‌برد. حدود پنج کلمه را با او کار کنید و خودتان و افراد خانواده در طول هفته از این پنج لغت در مکالمه‌هایتان استفاده کنید.

به طور دائم گفت‌وگو کنید:

کودک به طور میانگین باید ۴ تا ۱۲ بار یک لغت را بشنود تا به حافظه بسپارد. لغت را در جملات مختلف و کاربرد‌های گوناگون با کودک کار کنید تا ملکه‌ ذهنش شود. طبق گفته محققان، کودکانی در سه سال اول زندگیشان هستند و روان صحبت ‌می‌کنند، یک و نیم برابر کودکانی که فاقد این ویژگی هستند، بهره هوشی دارند. اما با کودک خود کودکانه صحبت نکنید، شکلک و صداهای خاص در نیاورید و کلماتی مثل جی‌جی و اوجولات نگویید؛ بگذارید کودک زبان انگلیسی را در دنیای آدم بزرگ‌ها یاد بگیرد.

محکم‌کاری کنید:

هر لغت جدید را که به فرزند خود یاد می‌دهید، یک تصویر مرتبط با ‌آن نیز به او نشان دهید، تا به خوبی تصویر‌سازی کند. اگر لغت یک اسم است، می‌توانید تصویر را در گوگل جستجو کنید یا کتاب یا مجله‌ای را نشان دهید یا بهتر است از نزدیک آشنایش کنید و هم‌زمان نام انگلیسی‌اش را بگویید مثل تلویزیون، یخچال، قاشق و... اگر وا‌ژه جدید فعل یا صفت است می‌توانید نقش بازی کنید، به طور مثال برای نمایش فعل خوردن سیبی گاز بزنید.

دیدن، گفتن، نوشتن:

یادگیری لغت جدید انگلیسی با دیدن، شروع و با گفتن و نوشتن، تثبیت می‌شود. وقتی کودک شما با لغتی در کتاب داستان برخورد کرد و از شما پرسید چگونه تلفظ می‌شود، بعد از گفتن تلفظ، از او بخواهید با صدای بلند چندبار تکرارش کند و لغت جدید بنویسد. اگر در مکالمه، فیلم یا انیمیشنی یک واژه جدید به گوشش خورد، آن را برای او بنویسید تا املای کلمه را ببینید و از او بخواهید آن را با صدای بلند بگوید و بنویسید.

 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

 

هر روز مطالعه کنید:

کتاب‌ها یک منبع غنی برای افزایش دایره لغات کودک شما به حساب می‌آیند؛ سعی کنید هر روز همراه با کودک خود کتاب بخوانید. اگر از معنی واژه جدیدی پرسید معنی‌اش را کوتاه و خلاصه بگویید و به خواندن ادامه دهید. سهم خواندن هر روز که تمام شد، برگردید و لغات را بپرسید تا ببینید آیا معنی و تلفظ صحیح را به خاطر می‌آورد. با کتاب‌های مصور کم‌حجم و سبک شروع کنید و هم‌زمان با بزرگ شدن کودک، رفته رفته از کتاب‌های حجیم‌تر و سنگین‌تر استفاده کنید.

تماشای کارتون را فراموش نکنید .

جذابیت تماشای کارتون ،برای کودکان به حدی است که بدون آنکه متوجه شوند در حال آموزش هستند ، شروع به یادگیری می کنند . برای اطلاعات بیشتر مقاله یادگیری زبان انگلیسی با کارتون و بهترین کارتون ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان را مشاهده نمایید.

 

نشان بدهید چگونه لغات جدید را یاد می‌گیرید:

ممکن است که لغت جدیدی را ببینید و بلد نباشید، به کودک خود نشان دهید که چگونه به معنی یک لغت می‌رسید. سعی کنید سراغ دیکشنری‌ها نروید زیرا تعداد زیادی معنی همراه با ادبیات ثقیل نشان می‌دهند که کودک از درک آن‌ها عاجز است. از سرنخ‌ها یا لغات مشابه برای یافتن معنی واژه استفاده کنید.

همه‌جا فرصت یادگیری لغات جدید هست:

فرض کنید در حین آشپزی هستید، لغاتی مثل پختن، خوردن، قاشق و اجاق گاز آماد‌ه‌اند که به ذهن فرزند شما بروند. در فروشگاه جلوی قفسه‌های مواد غذایی، ماکارونی و برنج و شیر را به انگلیسی بگویید. در ایستگاه مترو، خیابان و پارک محله لغاتی را به فرزند خود بیاموزید و از او بخواهید با صدای بلند تکرار کند.

لغات گیج‌کننده:

برخی لغات هستند که تلفظ یکسان اما املا و معنی متفاوتی دارند مثل days و daze. بعضی لغات اما دارای چند معنی مختلف هستند مثل letter . برای کودکان با سن کم، درک تفاوت‌های این واژگان، سخت است و معمولا تا حدود ۱۰ سالگی آن‌ها را تشخیص نمی‌دهند. هر موقع فرزند شما با این لغات مواجه شد از او بخواهید معنی‌اش را برای شما بگوید و اگر اشتباه کرد تصحیحش کنید. به یاد داشته باشید که آموزش این لغات به کودک، به نسبت سخت‌تر و زمانبر‌ بوده و صبر شما را می‌طلبند.

 

یادگیری لغات انگلیسی

 

 

تشویقش کنید داستان بگوید

لازم نیست کودک شما داستانی در حد ارباب حلقه‌ها را خلق کند؛ همین که به زبان انگلیسی با لغات ساده بگوید: «این یک سیب است و این یک درخت است. درخت مادر است و سیب بچه است» کافی است. به طور کلی مراحل زیر را برای کمک به او انجام دهید:

• یک لغت ساده و تصورپذیر مثل enormous به معنای خیلی بزرگ را انتخاب کنید.

• یک مثال از آن برای کودک بیاورید: «اون طالبی خیلی بزرگ را یادته؟ تو مغازه آقاهه دیدیم».

• از کودک بخواهید مثال خودش را بزند، از او بپرسید دیگر چه چیزی به نظرت خیلی بزرگ است؟

• حالا از او خواهید به زبان انگلیسی بگوید: ماشین ما خیلی بزرگ است.

بازی با کلمات برای گسترش دایره لغات

روند یادگیری را مفرح و سرگرم‌کننده کنید تا فرزند شما دلزده و خسته نشود. بازی‌هایی با کلمات انجام دهید که ذهن کودک را در یادآوردی کلمات هوشیار نگه دارید. شعر، موسیقی و کتاب‌های مصور ابزار‌های خوبی هستند. همچنین برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی چطور به فرزند خود کمک کنیم تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد؟ را مشاهده فرمایید .

سخن پایانی

دایره واژگان گسترده می‌تواند به کودک شما در داشتن زندگی غنی‌تر، متنوع‌تر و موفق‌تر کمک کند، این‌ها چیزهایی هستند که همه والدین برای فرزندان خود می‌خواهند. کمک به افزایش دایره لغات کودک هدیه‌ای است مادام‌العمر از طرف شما به فرزندانتان.





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه