پاراگراف بندی در زبان انگلیسی

 پاراگراف بندی در زبان انگلیسی


 

در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه نوشتن پاراگراف در زبان انگلیسی مطالبی را در اختیار شما دوستان عزیز المپ قرار دهیم.

 صحبت کردن به زبان انگلیسی کار نسبتا ساده ای است و حتی با دانش کم نیز می توان در مورد موضوع مورد نظر صحبت کرد. مثلا زمانی که می خواهید مکالمه به زبان انگلیسی را شروع کنید، می دانید که از چه اصطلاحات و لغاتی باید برای شروع مکالمه در زبان انگلیسی استفاده کرد. اما در مورد مهارت رایتینگ یا همان مهارت نوشتاری چطور؟ آیا به همان راحتی مهارت اسپیکینگ می توان در مورد موضوع مورد نظر مقاله نوشت؟ همان طور که به خاطر دارید ما همیشه از همان بچگی با نوشتن انشاء و مقاله در دوران مدرسه مشکل داشتیم و به سختی می توانستیم در مورد موضوعی که به ما داده می شد مطلبی بنویسیم. گروه آموزش آنلاین زبان انگلیسی المپ در نظر دارد تا در این مقاله و مقاله های بعدی به صورت ریز و جزء به جزء نحوه نوشتن مقاله را به شما ارائه دهد. پس نوشتن مقاله مناسب در آزمون رایتینگ آیلتس و هم برای زبان آموزانی که تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده اند بسیار حائز اهمیت است.

برای نوشتن مقاله باید به نوع نوشتن متن توجه کنید. پاراگراف بندی اصل رایتینگ است. در ابتدا بیایید پاراگراف را تعریف کنیم و سپس در مورد نحوه نوشتن پاراگراف بحث کنیم.

 

پاراگراف چیست؟

در شکل و ساختار رایتینگ زبان انگلیسی، برای جدا کردن ایده اصلی از سایر ایده ها، پاراگراف بندی می کنیم. پاراگراف مجموعه‌ای از چند جمله است که یک مفهوم اصلی را شرح می‌دهد. به طور معمول این مفهوم اصلی در جمله‌ی موضوع داده شده بیان می‌شود که اغلب اصل مطلب در نخستین جمله‌ی پاراگراف گفته می شود که البته با اندکی با تورفتگی نوشته می‌شود. دیگر جمله‌های پاراگراف، باید به شرح و گسترش جمله‌ی موضوع کمک کنند و موضوع را توضیح دهند. به این جملات «جمله‌های پشتیبان» می‌گویند. برخی پاراگراف ‌ها، یک «جمله‌ی نتیجه‌گیری» هم دارند که نظر اصلی پاراگراف را خلاصه می‌کنند یا نکته‌‌ ی مهمی را درباره‌‌ی آن یادآور می‌شوند. این جمله به طور معمول در پایان پاراگراف می‌آید. نویسنده باید همه جملات را  با مفهوم واحد و با نظم منطقی بیان کند و شرح دهد.

بخاطر داشته باشید که:

1- پاراگراف گروهی از جملات است که یک ایده اصلی را توسعه می دهد.

2- ایده اصلی معمولاً در یک جمله و با موضوعی مشخص بیان می شود.

3- هر جمله در یک پاراگراف باید به درک بهتر موضوع کمک کند.

4- هر جمله باید موضوع مورد نظر را پشتیبانی کند و آن را توضیح دهد.

 

اصل مطلب پاراگراف

معمولا، به جمله اول یک پاراگراف general idea ،  topic sentence ،main idea و یا gist یا همان اصل مطلب گفته می شود. ممکن است در خواندن برخی متون انگلیسی متوجه شده باشید که امکان قرار دادن اصل مطلب در انتهای پاراگراف (به عنوان نوعی نتیجه گیری) یا حتی در وسط آن (به عنوان نوعی پیوند بین دو قسمت) وجود دارد. حتی ممکن است در یک پاراگراف، topic sentence وجود نداشته باشد. هنگام خواندن مطلب یا ریدینگ این احتمالات را در نظر بگیرید؛ در غیر این صورت، ممکن است نکته ای که نویسنده سعی در بیان آن دارد را متوجه نشوید. با این وجود، هنگام رایتینگ انگلیسی، به یاد داشته باشید که بهتر است topic sentence در ابتدای پاراگراف قرار گیرد. نوشتن main idea در اول جمله صریح ترین، ساده ترین و موثر ترین نوع سازماندهی پاراگراف است. در ضمن به یاد داشته باشید که اگر قرار است در مورد موضوعی ، مقاله ای بنویسید، برای هر پاراگراف می بایست یک topic sentence بنویسید. یعنی اگر چهار پاراگراف دارید، چهار topic sentence بنویسید.

 

چگونه یک جمله خوب بنویسیم؟

 مهمترین نکته ای که باید در این مرحله بخاطر بسپارید این است که در یک جمله، همیشه سعی کنید در مورد موضوع مربوطه، بنویسید.

اصل موضوع = عنوان + نوشته مرتبط با موضوع

 

به عنوان مثال، موضوع کلی فوتبال را در نظر بگیرید. چیزهای زیادی برای گفتن و نوشتن در مورد فوتبال وجود دارند که در یک پاراگراف قرار می گیرند. بنابراین، مشکل شما به عنوان یک نویسنده این است که تصمیم بگیرید تا چگونه و به چه شکل در مورد فوتبال بنویسید. به عبارت دیگر، شما باید بحث خود را محدود و کوتاه کنید و فقط در مورد فوتبال بنویسید.

 

Controlling paragraph چیست؟

حال بیایید در مورد controlling paragraph صحبت کنید. در این نوع پاراگراف، شما باید در مورد موضوع مورد نظر مطالبی را بنویسید که کل مطلب را نشان دهد و اصل مطلب را برساند. شما باید از یک سری عبارات استفاده کنید تا بتوانید اصل مطلب را به خواننده بیان کنید. استفاده از عبارات و کلمات مفید برای رساندن و فهماندن اصل موضوع نقش مهم را در نوشتن رایتینگ به ویژه آزمون آیلتس ایفا می کند.

به عنوان مثال، اگر قرار است در مورد فوتبال بنویسید خواننده یا ممتحن آیلتس به دنبال supporting sentences و یا controlling paragraph است. زمانی که شما در مورد فوتبال می نویسید باید یک سری جملات زیر را در متن رایتینگ خود به کار ببرید:

• درباره تاریخچه فوتبال بحث کنید

• آن را با یک ورزش دیگر مقایسه کنید

• دشواری و سختی های آن را شرح دهید

• درباره قوانین این بازی صحبت کنید

• در مورد ویژگی های فوتبال بگویید

 

حال به متن زیر توجه کنید که در مورد فوتبال نوشته شده است:

 

Across the globe, thousands of games are played, and football is one of the most famous and enthusiastic game. Almost every nation has a football team, and they have a huge fan following. There are many football tournaments held on national as well as international levels.

We can judge how famous the game is by seeing the crowd’s enthusiasm and craze watching a match of their favorite team playing. It is believed that the game was invented in England around the mid-19th century, but there exists controversy as the Chinese claim that they had invented the game.

Football is a sport between two teams of 11 players that involves kicking a ball with their feet with the objective of scoring more goals than the opposing team in a fixed time (usually 2 x 45 minutes).

 

نمونه ای از controlling idea

 

پاراگراف بندی در زبان انگلیسی

 

در این پاراگراف، اصل جمله یا همان main idea، جمله زیر است:

Football is one of the most famous and enthusiastic game.

بقیه جملات Supporting sentences هستند که ایده اصلی متن را حمایت می کنند و در مورد فوتبال توضیح می دهند.

 

انسجام و یکپارچگی موضوع در پاراگراف(cohesion and coherence)

به یاد داشته باشید که علاوه بر main idea، یک پاراگراف شامل چندین جمله دیگر است که به نوعی اصل موضوع را تفسیر یا از آن پشتیبانی می کنند. به عبارت دیگر، تمام این جملات باید با موضوع مرتبط  باشند و بنابراین باید جمله main idea را پشتیبانی کنند. لازم است که در اینجا نکته coherence و cohesion را به شما توضیح دهیم:

Coherence -1 به معنای همبستگی جملات و ارتباط معنایی آنها است که باید در مورد موضوع مورد نظر حفظ شوند . مثلا اگر موضوعی که در مورد آن باید بنویسید ، میزان درآمد در کشور شما ( ایران ) است ، تمام جملاتی که می باید بنویسید باید در این راستا باشد.

2- Cohesion یا انسجام جملات باید رعایت شود ، برای این منظور جملات پشتیبان ( دلایلی را که صحت Topic sentence را توضیح  می دهند ) را با  Sentence Connector ها متصل کنید .

 

به پیکان های نمودار زیر توجه کنید:

 

پاراگراف بندی در زبان انگلیسی

 

البته ممکن است برخی از جملات مستقیماً با supporting sentences قبلی مرتبط باشند (یعنی مثالها، جزئیات یا توضیحات بیشتری را ارائه دهند):

 

paragraph

 

Supporting sentences چه جملاتی هستند؟

در اینجا می خواهیم در مورد supporting sentence ها مطالبی را برای شما شرح دهیم. این نوع جملات، ایده اصلی پاراگراف را حمایت می کنند و باید به طور منسجم و با پیوستگی معنایی نوشته شوند.

هنگامی که پاراگراف خود را با نوشتن یک جمله خوب در زمینه موضوع مورد نظر شروع کردید، باید در مرحله بعدی آن موضوع را توسعه دهید تا خواننده کاملاً بفهمد که قصد و هدف شما چیست. وقتی در مورد موضوعی صحبت می کنید، ناخودآگاه اغلب با تکرار کلمات مختلف و با استفاده از حرکات و حالت های صورت و body language ، منظورتان را به خوبی می رسانید. اما در رایتینگ، نمی توانید از ابزار و وسایل شنیداری و دیداری استفاده کنید و نمی توانید همانند صحبت کردن منظور خود را به خوبی برسانید. بنابراین شما باید قبل از دست به قلم شدن، در مورد موضوعی که قرار است در مورد آن بنویسید، فکر کنید و یک سری کلمات کلیدی و نکات ریز و کاربردی نوشته تا بتوانید منظور خود را به خواننده برسانید.

 

روش های بسیاری وجود دارد که می توانید  main idea را برای تقویت مهارت رایتینگ انگلیسی خود گسترش دهید. ما در اینجا ۳ مورد از این موارد را بیان خواهیم کرد:

• مثال ها

• جزئیات

• حقایق و آمار

به عنوان مثال یک نمونه خاص داریم که ایده کلی تری را توضیح می دهد. قرمز یک رنگ است، ایالات متحده یک کشور است، لیمو یک میوه است و غیره. از آنجا که مثال ها خاص هستند (کوچکتر، محدودتر و غالباً ملموس تر)، درک آنها اغلب آسان تر از ایده های کلی است و شاید به همین دلیل است که نویسندگان اغلب از آنها استفاده می کنند. زمانی که نویسنده در نوشتار خود از مثال استفاده می کند، در اصل قصد دارد تا موضوع را دقیق تر و با شفافیت بیشتری برای خواننده تشریح کند. استفاده از آمار نیز به بهبود درک خواننده کمک می کند. وقتی در مورد موضوعی می نویسیم، وارد جزئیات شدن نیز برای درک بهتر خواننده و شفافیت بیشتر برای موضوع مورد نظر مفید است.

به نمونه پاراگراف زیر توجه کنید:

 

سخن آخر

نوشتن مقاله و از همه مهم تر اینکه چگونه یک مقاله را بنویسیم و چگونه انسجام نوشتاری را حفظ کنیم برای زبان آموزان زبان انگلیسی بسیار مهم است. پاراگراف بندی و نوشتن main idea برای هر پاراگراف در مهارت رایتینگ بسیار مهم است.

پس شما زبان آموزان عزیز زبان انگلیسی باید بتوانید با خواندن مطالب وب سایت ما و به کار گیری آنها در نوشتار خود نمره رایتینگ خود را در آزمون آیلتس بالا ببرید.

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه