تقویت رایتینگ انگلیسی

تقویت رایتینگ انگلیسی

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۱۳ دقیقه

تقویت مهارت رایتینگ مانند هر مهارت دیگری احتیاج به تمرین دارد زیرا نوشتن به زبان مادری خود کار آسانی نیست چه برسد به اینکه قرار باشد متنی را به زبان دوم خود بنویسید. نوشتن به زبان انگلیسی ساده نیست و نوشتن متنی با کیفیت تر کار را سخت تر می کند.حال اگر می‌خواهید برای ادامه تحصیل به یکی از دانشگاه های خارجی بروید، مکاتبات انگلیسی انجام دهید و یا اگر می خواهید به‌کارآفرینی بین‌المللی تبدیل شوید، تجارت بین المللی انجام دهید و با آن سوی مرزها رابطه برقرار کنید، چاره‌ای جز تقویت رایتینگ ندارید.

رمز و راز‌هایی برای تقویت مهارت رایتینگ وجود دارد که اگر آن‌ها را به‌کار گیرید نه‌تنها خوب می‌نویسید بلکه با ممارست بیشتر حتی می‌توانید مهارت نوشتن خود را بالا ببرید. بهترین راه‌های تقویت رایتینگ انگلیسی و منابع رایتینگ انگلیسی را برای شما در این مقاله جمع‌آوری شده است تا با خیال راحت به تقویت مهارت رایتینگ خود بپردازید. 

 

۱- زیاد بخوانید

یادتان می‌آید کی و کجا یاد گرفتید که فارسی بنویسید؟ درست است! اول ابتدایی معلمتان خطی روی تخته نوشت و شما آن را خواندید و روی کاغذ آن را پیاده‌ کردید. برای مثال اگر می‌خواهید پروپوزالی پیچیده بنویسید باید تعداد زیادی مقاله بخوانید تا با انواع اصطلاحات و جمله‌بندی‌های این نوع نوشتن آشنا شوید؛ بنابراین اگر می‌خواهید خوب بنویسید باید به شکل گسترده و با دقت محتواهای انگلیسی بخوانید؛ از متون علمی گرفته تا داستان تخیلی و تحلیل سیاسی. این شیوه قدیمی‌ترین اما بهترین روش برای تقویت مهارت نوشتن انگلیسی است و همان راهی است که امثال شکسپیر برای نویسنده شدن پیمودند. سعی کنید از سایت‌ها، مجلات و کتاب‌های معتبر و استاندارد برای مطالعه‌ استفاده کنید. سایت‌هایی مثل The Guardian   و The School of Life  برای تقویت رایتینگ انگلیسی بسیار مفید هستند.

 

۲- تمرین کنید

مطالبی را که می‌خوانید بنویسید و تمرین کنید؛ منظور این نیست که کلمه به کلمه یک متن را کپی کنید بلکه سعی کنید شیوه‌ی نوشتن را فرا بگیرید و اصطلاحات را درجاهای درست به‌کار بگیرید. شما باید روزانه تمرین کنید تا بتوانید تسلط پیدا کنید. درمورد هرچیزی بنویسید؛ از یک موضوع انشا گرفته تا یک کپشن انگلیسی در اینستاگرام درباره آینده‌ خود. نوشته‌های خود را به دوستان‌تان بدهید تا تصحیح کنند؛ اگر در متنی پانصد کلمه‌ای ۱۵۰ غلط داشتید طبیعی است، ناامید نشوید و به تمرین ادامه دهید.

 

رایتینگ انگلیسی

 

۳- یاد بگیرید چگونه نوشتار بد را تشخیص دهید

با توجه با اینکه میلیارد‌ها نوشته انگلیسی آنلاین و چاپی در جهان موجود است، تشخیص متن اصیل، حرفه‌ای، بدون غلط و با کیفیت از متن ضعیف، پراشتباه و غیرقابل‌ اعتماد دشوار است؛ بنابراین سعی کنید از کتاب‌ها و سایت‌های معتبر آموزشی استفاده کنید که از صحت و کیفیت مطالب آن‌ها اطمینان دارید. هیچ‌گاه به ابزار‌های آنلاین که به‌طور خورکار غلط‌های گرامری را تصحیح می‌کنند، اطمینان کامل نداشته باشید؛ خیلی مواقع این ابزارها قادر به شناسایی ساختار‌های گرامری جملات نوشته شده نیستند؛ به‌خصوص اگر متن، گرامر پیچیده یا محتوای علمی داشته باشد؛ اما نوشتن بد یا نوشتار بد فقط به گرامر، املا و نقطه‌گذاری غلط مربوط نیست. گاهی همه‌ این‌ها به درستی به‌کار رفته‌اند اما باز هم با نوشتار بد مواجه‌ایم.

 

پرهیز از پیچیدگی و ابهام در نگارش متن

در کتاب The Sense of Style استادی از دانشگاه هاروارد، نوشتن بد را این‌گونه توصیف می‌کند: «گاهی متنی به قصد توضیح مسئله‌ای علمی نوشته شده اما مبهم است و مناسب فضای آکادمیک نیست بااینکه گرامرش صحیح است. متنی دیگر فاقد پیوستگی و انسجام لازم است، معلوم نیست چرا نویسنده این جمله را اینجا تمام کرده و چرا در پاراگراف دیگر به یک‌باره موضوع را تغییر داده است. گاهی در متنی همه‌ جمله‌ها صحیح و بامعنی هستند اما محتوای کلی فاقد تمرکز و بی‌هدف است. به‌طور کلی یک متن نباید مبهم، پیچیده، رمزآلود باشد». توصیه می‌شود که برای تشخیص و پرهیز از بد نوشتن هرگاه نوشتارتان برای خواندن گیج‌کننده یا مبهم بود، چهار سؤال زیر را از خودتان بپرسید:

 - • آیا این جمله، پاراگراف یا مقاله، موضوع را به‌طور کامل بیان می‌کند؟

 - • آیا مخاطب درک خواهد کرد که چرا به این موضوع پرداخته شده است؟

 - • آیا ارتباط جملات و پاراگراف‌ها مشخص و واضح است؟

 - • آیا مشخص است هر کلمه به کلمه دیگر چه ارتباطی دارد؟

 - • همیشه بعد از نوشتن هر متن خودتان را در جایگاه خواننده قرار دهید و نوشتارتان را نقد کنید.

 

۴- فهرستی از اشتباهات متداول و آموزه های خود تهیه کنید

اشتباهاتی را که به‌طور مرتب تکرار می‌کنید، در یک لیست بنویسید و همیشه جلوی چشمتان بگذارید تا از تکرار آن در آینده جلوگیری شود. همچنین مثالی از آن اشتباه و نسخه‌ صحیح آن را در کنارش بنویسید و تمرین کنید. هر چیز جدیدی را که یاد می‌گیرید اعم از لغت، ساختار، عبارت و یا گرامر یادداشت کنید و از آن‌ها برای تقویت مهارت رایتینگ بهره ببرید. یادداشت کردن چیزی که یاد گرفته‌اید بهتر از فراموش کردن و خواندن دوباره آن مطلب است. هر چیزی را که فکر می‌کنید به درد شما می‌خورد یادداشت کنید.

 

تقویت نوشتار انگلیسی

 

۵- پارتنر برای رایتینگ انگلیسی پیدا کنید یا عضو گروه یا سایتی شوید

نوشته‌هایتان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا یاد بگیرند یا اشتباهات شما را اصلاح کنند تا شما یاد بگیرید. وقتی با دوستتان چت می‌کنید به‌جای فارسی نوشتن، انگلیسی بنویسید و تمرین کنید. نرم‌افزار موبایلی‌ مثل HelloTalk برای چت با پارتنر یا دوستانتان کاربردی است. یک سری سایت‌های آنلاین برای اشتراک‌‌گذاری متون طولانی‌تر از یک چت کوتاه موجودند که رایگان‌ هستند و کسانی در آنجا رایتینگ شما را تصحیح می‌کنند و البته قابلیت چت کردن دونفره یا چند‌نفره نیز دارند. همچنین ما در المپ، بخشی را به وجود آورده‌ایم که کاربران در مورد موضوعات مختلف مطلب بنویسند، کاربران در این قسمت با یکدیگر با نوشتن مطالب مختلف با یکدیگر به تبادل‌نظر می‌پردازند.

حالا شما یک هدف روشن برای مطالعه دارید. بیاید به چیزهای بیشتری که باید هنگام آموزش زبان انگلیسی بدانید، عمیق‌تر نگاه کنیم.

 

۶- کلاس آنلاین آیلتس شرکت کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت رایتینگ انگلیسی، شرکت در کلاس آنلاین آیلتس است. بسیاری از دانشگاه‌ها برای دانشجویان جدیدالورود کلاس آنلاین رایتینگ را ارائه می‌دهند اما کلاس آنلاین آیلتس موسسات زبان فرصت بهتری برای تقویت رایتینگ زبان انگلیسی است.

 

دوره های با کیفیت زبان

در زیر فهرستی از مفیدترین و باکیفیت‌ترین دوره‌ها آورده شده است:

Writing in English for University Study: این دوره آموزشی در دانشگاه Lund به شما می‌آموزد که چگونه ایده‌های خود را توسعه دهید و سازمان‌دهی کنید، از واژگان دانشگاهی و سبک غیر‌شخصی استفاده کنید و مقاله‌ها را با استفاده از دلیل و مثال بنویسید. این دوره برای تقویت رایتینگ آیلتس هم کاربردی است.

Better Business Writing in English: این کلاس رایگان بیست ساعته که توسط دانشگاه جورجیاتک ارائه می‌شود به شما می‌آموزد چگونه به شکل حرفه‌ای رزومه، ایمیل و گزارش شغلی بنویسید.

Rhetoric: The Art of Persuasive Writing: این دوره 8 هفته‌ای که توسط دانشگاه هاروارد ارائه شده است، بر بلاغت کلام متمرکز است. اگر تابه‌حال یک سخنرانی TED را تماشا کرده‌اید یا مقاله‌ای درباره‌ «ویروس‌ها» خوانده باشید، متوجه شده‌اید که تلفظ‌ و بازی با کلمات چقدر مهم است و چقدر می‌تواند قدرتمند و تأثیرگذار باشد. این نوع نوشتار همانی است که مردم دوست دارند بخوانند، به اشتراک بگذارند و درباره آن صحبت کنند؛ نوشتاری که مردم را هیجان‌زده، خشمگین یا برانگیخته کند.

Writing in the Sciences: این دوره از دانشگاه استنفورد به شما آموزش می‌دهد که چگونه در مورد موضوعات مهندسی بنویسید؛ چطور واضح بنویسید، پاراگراف‌بندی کنید و با دلیل و منطق و داده‌های آماری از ادعایتان دفاع کنید.

Creative Writing: اگر هدف شما تسلط در داستان‌نویسی و نوشتار تخیلی است این دوره ۱۴ ماهه بسیار کامل و جامع است.

 

۷- نوشتاری را که از خواندن آن لذت می‌برید، تحلیل کنید.

متن‌هایی که خیلی خوب نوشته شده‌اند و سبک آن‌ها را دوست دارید تحلیل کنید تا بتوانید مثل آن‌ها بنویسید. برای مثال به متن زیر دقت کنید و تحلیل ما را بخوانید:

 

Certainly for artists of all stripes, the unknown, the idea or the form or the tale that has not yet arrived, is what must be found. It is the job of artists to open doors and invite in prophecies, the unknown, the unfamiliar; it’s where their work comes from, although its arrival signals the beginning of the long disciplined process of making it their own. Scientists too, as J. Robert Oppenheimer once remarked, “live always at the ‘edge of mystery’ — the boundary of the unknown.” But they transform the unknown into the known, haul it in like fishermen; artists get you out into that dark sea.

 

• این پاراگراف به‌وضوح منظور را می‌رساند، حتی با اینکه جملات طولانی و گرامر پیچیده‌ای دارد.

• پیام اصلی جمله اول خلاصه و آکادمیک است و اگرچه کلمات اضافی خاصیتی را به آن اضافه نمی‌کنند، اما ریتمی شاعرانه ایجاد می‌کنند که شما را به ادامه خواندن ترغیب می‌کنند.

• آخرین جمله پاراگراف، تصویر واضحی در ذهن ایجاد می‌کند، به‌جای کلمات مبهم فرم و ایده از ماهیگیر و دریای ‌تاریک استفاده شده است.

• لغاتی مثل artists بارها در متن تکرار شده‌اند تا مخاطب اندیشه‌های نویسنده را بشناسد.

 

۸- تقویت گرامر

با دانستن ساختارهای زبان و استفاده صحیح از آن‌ها می‌توانید، رایتینگ خود را بهبود ببخشید. در این مقاله روشهای یادگیری کاربردی گرامر را مفصل توضیح داده‌ایم. همچنین می‌توانید از ویدیوهای آموزش گرامر زبان انگلیسی در سایت المپ برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی استفاده کنید.

 

۹- منابع تقویت رایتینگ انگلیسی

·کتاب افیشیال کمبریج گاید تو آیلتس Official Cambridge Guide to IELTS راهنمای اصلی آزمون آیلتس است. این کتاب ۴ مهارت آزمون آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک را در برمی‌گیرد و بهترین منبع رایتینگ انگلیسی و مهارت‌های دیگر آن است. با مطالعه این کتاب می‌توانید در آزمون حداقل نمره ۶ یا بیشتر را کسب کنید.

·کتاب‌ تقویت رایتینگ Longman در پنج سطح دسته بندی می‌شود. سطح 1 برای مبتدیان و سطح دوم برای زبان آموزان متوسطه و سطح پنج برای افراد حرفه‌ای و آزمون تافل و آیلتس آکادمیک طراحی شده است. در جلد اول لانگمن یعنی کتاب Longman Academic Writing series 1 اصول اولیه نگارش جملات، آموزش گرامر زبان انگلیسی، ذکر نمونه رایتینگ انگلیسی و نکات نوشتن متن به زبان انگلیسی به‌صورت ابتدایی آموزش داده می‌شود. سری کتاب‌های Longman Academic Writining series به‌صورت خودآموز قابل استفاده هستند و شما می‌توانید با توجه به سطح زبان انگلیسی خود و مهارت رایتینگ زبان انگلیسی‌تان از کتاب لانگمن آکادمیک سری مورد نظرتان بهره ببرید.

 

۱۰- نرم‌افزار تقویت رایتینگ انگلیسی

نرم‌افزار تقویت رایتینگ انگلیسی برای گوشی موبایل و لپ تاپ و کامپیوتر به وفور تولید شده است. شما می‌توانید از اپلیکشن استورهای مختلف، نرم‌افزار تقویت رایتینگ موردنظر خود را دانلود کرده تا این نرم‌افزارها نحوه نوشتن متن را به شما آموزش بدهند و متن شما را بررسی کند و اشتباهات آن را به شما هشدار دهد. بیشتر نرم‌افزارهای تقویت رایتینگ  مناسب زبان‌آموزان از سطح متوسط تا پیشرفته است. در این نرم‌افزارها نحوه نگارش متن، گزارش، نقد و طرز نوشتن نامه آموزش داده می‌شود.

 

سخن پایانی

نوشتن حرفه‌ای متن به زبان انگلیسی زمانی امکان‌ پذیر است که توصیه‌ها و پیشنهادات کارشناسان را دنبال کنید. درست مانند توصیه‌هایی که به شما ارائه داده‌ایم! بله، نوشتن متون انگلیسی می‌تواند یک فرایند خسته‌ کننده و طاقت ‌فرسا باشد، اما زمانی که سرانجام رایتینگ را کامل یاد بگیرید بسیار جالب خواهد شد. زمانی که رایتینگ درباره موضوعی خاص را می‌خوانید یا می‌شنوید، واژگان زیادی را درباره آن موضوع فرا می‌گیرید.  شما باید برای تقویت مهارت رایتینگ خود برنامه داشته باشید و هر روز بنویسید. کتاب واژگان و گرامر بخوانید. متن‌هایی درباره موضوعات مورد علاقه تان بنویسید و از یادگیری زبان انگلیسی لذت ببرید.

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه