6 ترفند جادویی برای آموزش زبان دوم به بزرگسالان

6 ترفند جادویی  برای آموزش زبان دوم به بزرگسالان

 

مدت زمان تقریبی مطالعه: ۱۴ دقیقه

 

   آموزش زبان دوم در هر سنی به رشد و بهبود وضعیت تحصیلی، ارتقا شغلی و درک شما از فرهنگ زبانی که قصد یادگیری آن را دارید، کمک می‌کند. بگذریم از اینکه یادگیری زبان دوم از دوران کودکی مزایای خود را دارد و در مقاله "چرا باید از کودکی یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرد؟ " به تفضیل در مورد آن صحبت شده است. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که این‌طورنیست که افراد بزرگسال نتوانند زبان دوم را در بزرگسالی یاد بگیرند. بزرگسالان اهداف مشخص‌تری از کودکان برای یادگیری زبان دوم دارند و بهتر می‌توانند مسائل پیچیده را درک کنند.

 

روش‌های آموزش زبان دوم به بزرگسالان

 

   یادگیری زبان انگلیسی به شکل سنتی فرایندی آگاهانه و مبتنی بر دستور زبان و گرامر است. بسیاری از شیوه‌های آموزشی مرسوم بر همین پایه استوار هستند اما کودکان زبان مادری را به شیوه دیگری فرا می‌گیرند. آموزش زبان دوم به بزرگسالان به سهولت با ترفندهای جدید قابل انجام است. در این مقاله بهترین روش‌های آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان توضیح داده شده است تا بزرگسالان با صبر و حوصله و تمرین زیاد بتوانند سطح زبان انگلیسی یا زبان دوم مورد نظر خود را بالا ببرند. شما هم‌چنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر درباره روش‌های آموزش زبان انگلیسی، مقاله " روش های آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم " را مطالعه نمایید.

 

آموزش آنلاین زبان دوم به بزرگسالان

 

   زبان مادری به هر انسانی به‌صورت مستقیم بدون واسطه آموزش داده می‌شود ولی برای یادگیری زبان دوم به اساتید زبان نیاز است. آموزش زبان دوم به بزرگسالان به سبک زبان مادری مبنای آموزش‌های عملی و کاربردی در بزرگسالان شده است که با روش‌های تدریس قدیمی تفاوت چشمگیری دارد.

   ثبت نام در کلاس آنلاین زبان در دوران کرونا و شیوع ویروس دلتا تنها راه آموزش زبان دوم به بزرگسالان است تا استاد زبان انگلیسی برای آموزش زبان دوم خود داشته باشند. کلاس های آنلاین زبان از اساتید باتجربه و ماهری بهره می‌برد که سعی می‌کنند در حین صحبت کردن با زبان آموزان بزرگسال، طرز صحیح استفاده از گرامر و داشتن تلفظ صحیح کلمات را آموزش دهند. با شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی می‌توانید 4 مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. اگر در بخش گرامر زبان انگلیسی مشکلاتی دارید، می‌توانید مقاله روشهای یادگیری کاربردی گرامر را ملاحظه فرمایید.

 

۱- آموزش زبان دوم به بزرگسالان با «ورودی‌های قابل فهم» 

 

   قرار گرفتن در معرض زبان انگلیسی موجب می‌شود تا ورودی‌های قابل فهم دریافت شود. حتماً شنیده‌اید که اگر در کشوری که قصد یادگیری زبان آن را دارید، زندگی کنید زودتر زبان مردم آن کشور را خواهید آموخت. در واقع با گوش دادن مطالب جالب یا خواندن کتاب‌های جذاب و قابل‌فهم، پیام‌های محتوا به‌سادگی درک می‌شود. این به نوعی تعامل معنادار است که از بهترین روش‌های یادگیری زبان دوم تلقی می‌شود. فراموش نکنید که کودک زبان مادری را با صحبت کردن و تعامل با دیگران یاد می‌گیرد. کنش و واکنش معناداری بین صحبت‌های کودک با والدین رخ می‌دهد که هرگز مبتنی بر دستور زبان نیست.

   از این فن برای یادگیری زبان جدید در بزرگسالان به‌صورت قابل قبولی استفاده می‌شود. حتی الامکان برنامه هفتگی و ماهانه خود را به‌گونه‌ای مرتب کنید که ارتباط بیشتری با زبان انگلیسی داشته باشید. ارتباط شما با زبان انگلیسی می‌تواند از طریق دیدن فیلم‌های آموزشی زبان، فیلم‌های زبان اصلی (برای زبان آموزان سطح بالاتر)، خواندن کتاب و...باشد.

 

۲- آموزش زبان دوم بر اساس سطح‌بندی

 

   زبان آموزان در ابتدای آموزش زبان دوم باید سطح‌بندی شوند تا مفاهیم در حد فهم و درک آن‌ها بیان شود. آموزش زبان دوم به بزرگسالان فرایندی است که با سطوح دانش زبانی در ارتباط است. چنانچه سطح ورودی محتوای شنیداری یا خواندنی بسیار بالاتر از دانش زبانی فرد بزرگسال باشد، امکان یادگیری تا حد بسیار کمی (شاید صفر) کاهش پیدا می‌کند. محتوای قابل‌فهم باید در سطح علمی زبان‌آموز باشد. در ادامه می‌توان یک پله سطح بالاتر را امتحان کرد و آهسته به سطوح بالاتر دست پیدا کرد. این شیوه درست شبیه به حالتی است که با کودکان سخن گفته می‌شود. در سنین ابتدایی کلمات ساده و جملات کوتاه هستند و به مرور جملات طولانی و مفاهیم دشوارتری استفاده می‌شود.

 

۳- ارتباط دوره سکوت با آموزش زبان دوم به بزرگسالان

 

   کودکان بلافاصله شروع به صحبت کردن با زبان مادری خود نمی‌کنند. مدت‌ها قبل از اینکه اولین کلمات از دهان کودک خارج شود، مهارت‌های زبانی کسب شده است. اولین کلمات و جملات معجزه‌آسا نتیجه ی شنیدن‌های مکرر است. پس از این مرحله به‌سرعت مهارت‌های زبانی کودک رشد می‌کند. طبق این الگو به نظر می‌رسد که بزرگسالان نیز چه در کلاس و چه در دیگر محیط‌ها نیاز به دوره سکوتی همچون زمان کودکی دارند.

   برخی از بزرگسالان نمی‌توانند در تعامل با دیگر همکلاسان شرکت کنند. گاهی معلم متوجه سکوت برخی از زبان آموزان بزرگسال می‌شود که چندان نگران‌کننده نیست. به‌جای فشار بر یادگیرنده برای صحبت کردن، اجازه دهید آمادگی لازم برای این کار کسب شود. فشار زیاد تنها موجب افزایش اضطراب شده و یادگیری را به تعویق می‌اندازد.

 

۴- اضطراب دشمن آموزش زبان دوم به بزرگسالان

 

آیا می‌خواهید زبان انگلیسی را مثل زبان مادری صحبت کنید؟ محیط آموزشی نباید به زبان آموزان فشار یا استرس وارد کند. کلاس درس آموزش زبان می‌تواند به خودی خود فضایی اضطراب‌آور برای زبان آموزان بزرگسال باشد. بسیاری از بزرگسالان با توجه به تجارب ناخوشایند کودکی خود و روش‌های کسل‌کننده تدریس اساتید مدرسه یا دانشگاه تمایل ندارند در کلاس‌های آموزشی عادی ثبت‌نام کنند.

 

فرار از ترس به کمک کلاس‌های آموزش آنلاین

 

   آموزش آنلاین زبان انگلیسی این امکان را فراهم می‌کند که زبان‌آموز در محیط خانه و فضایی آرام به یادگیری بپردازد. در نتیجه نتایج بسیار شگفت انگیزی در دراز مدت حاصل می‌شود که قابل مقایسه با کلاس‌های فیزیکی نیست. کلاس آموزش آنلاین به راحتی در منزل و حتی محیط کارتان و هر جا که راحت هستید، برگزار می‌شود. شما با لباس و پوششی که با آن راحت هستید، حضور پیدا خواهید کرد. مطالب آموزش زبان دوم در هر جلسه مرور و تمرین می‌شود تا با تکرار ملکه ذهنتان شود و هر وقت ذهنتان خسته شد، می‌توانید کمی استراحت کنید. ساعت برگزاری کلاس انعطاف پذیر است.

 

 

 

۵- فرضیه پایشگر در آموزش زبان دوم به بزرگسالان

 

   اگر زبان آموز احساس کند همیشه تحت نظارت است، این حس تحت کنترل بودن موجب کاهش یادگیری زبان دوم او می‌شود. در واقع زبان‌آموز نمی‌تواند ورودی‌های قابل‌درک زیادی را دریافت کند زیرا همیشه در اضطراب به سر می‌برد. یادگیری آگاهانه از زبان نمی‌تواند منبع خوبی برای گفتار یا نوشتن باشد؛ به عبارت دیگر، هنگامی‌که زبان آموزان به صورت آزادانه صحبت‌هایش را در زبان مقصد بیان می‌کند، می‌تواند بررسی صحیح‌تری بر قواعد دستور زبان داشته باشد. بیان آزادانه و یادگیری بدون استرس ضریب خطای زبان‌آموز را در یادگیری زبان دوم کاهش می‌دهد زیرا یادگیرنده قواعد آموخته شده را در تعامل آزادانه تصحیح می‌کند.

   وقتی زبان‌آموز گفتار خود را با آموزش‌هایی که از قبل دیده است، پایش و مقایسه می‌کند، قابلیت اصلاح اشتباهات و به‌کارگیری آموخته‌های خود را دارد. با مثالی ساده این مطلب را شرح می‌دهم. بزرگسالان می‌توانند پادکست‌های صوتی را گوش دهند و پس از آن نکته‌های دستوری را یادداشت کنند. آنها همچنین می توانند پس از شنیدن فایل صوتی، در طی تمرینات افعال حال یا گذشته را پیدا کنند. امکان مطرح کردن پرسش های شما در انتهای کلاس‌های دوره آموزشی وجود دارد. به این ترتیب باید روی ورودی‌های معنادار تمرکز کرد تا نتیجه قابل‌قبول‌تری کسب کرد.

 

۶- آموزش زبان دوم به بزرگسالان با روش نظم طبیعی انگلیسی

 

   بدون توجه به اینکه یادگیرنده کیست و یا چه سن و سالی دارد، همه آموزش‌ها می‌بایست بر اساس نظم مشخصی باشد. انتقال حجم گسترده‌ای از اطلاعات و دانش زبانی در یک مدت‌زمان کوتاه، نتیجه خوبی ندارد. تا زمانی که زبان‌آموز برای یادگیری زبان دوم آمادگی لازم را نداشته باشد، فرایند یادگیری شکل نمی‌گیرد. بدهی است قواعد زبان دوم و اصطلاحات و غیره نیز می‌بایست طبق نظم طبیعی آموزش داده شود اما در نظر داشته باشید که برخی از قواعد گرامری به‌اصطلاح «دیر اکتساب»(late-acquired) هستند. درواقع پیچیدگی‌های بیشتری دارند و زبان‌آموز حتی در مراحل بالاتر نیز در استفاده از آن دچار مشکل می‌شود. برای مثال قواعد مربوط به "s" سوم‌شخص در زبان انگلیسی از مواردی است که حتی پس از یادگیری جملات شرطی نیز، با اشکال همراه است.

 

مزایای آموزش زبان دوم به بزرگسالان

 

   یکی از مزایای آموزش زبان دوم به بزرگسالان این است که زبان‌آموز می‌داند به دنبال چه چیزی است. فرد بزرگسال به دلایل شخصی یا حرفه‌ای می‌خواهد یک زبان جدید را یاد بگیرد. انگیزه یادگیری در بزرگسالان بسیار بیشتر است با روش‌های صحیح آموزشی می‌توان این نیروی بالقوه را بالفعل کرد. دو نیم‌کره مغز بزرگسالان با آموزش زبان دوم فعال می‌شود و آن‌ها با یادگیری لغات زبان دوم حافظه خود را تقویت می‌کنند. تنها راز و رمز یادگیری زبان دوم این است که کودک درون را شاد و بانشاط نگهدارید.

 

منبع:

Can We Learn Second Langues Like We Learned Our First?

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه