تقویت مهارت reading در آزمون IELTS

تقویت مهارت   reading در آزمون IELTS

 

زمان تقریبی مطالعه: 10دقیقه

 

در این  مقاله ،   گروه آموزشی  زبان آنلاین المپ ، به صورت کاملا تفصیلی روشهایی  جهت افزایش نمره Reading  آزمون ایلتس را به شما آموزش می دهد . در ابتدا چهارده نوع سوال مندرج در آزمون Reading IELTS را توضیح می دهیم. کلیه آزمون های IELTS Reading، به شرح زیر است:

 

  • ● True/ false/ not given
  • ● Matching Heading Questions
  • ● paragraph matching
  • ● Summary completion questions
  • ● sentence completion questions
  • ● multiple choice questions
  • ● list selection
  • ● choosing a title
  • ● questions classification
  • ● matching sentence endings
  • table and chart completions
  • short answer questions

در آینده یک سری تمارین برای شفاف سازی انواع مختلف Reading  در آزمون ایلتس را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. و همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه با استراتژی های خاص، به سوالات بخش های مختلف در آزمون IELTS Reading راحتتر پاسخ داد.

 

استراتژی های پاسخ دهی بهتر به آزمون IELTS Reading:

 

  • Skimming and Scanning  :

 شما باید توانایی Skim  و Scan توانایی متن را داشته باشید . با تکنیک skim ،ایده کلی مطلب را در آزمون Reading متوجه می شوید . این مهارت باید قبل از خواندن سوالات Reading در آزمون IELTS انجام شود . تمام انواع  سوالات در آزمون IELTS Reading بجز این مورد ، بعد از متن داده می شوند ، بهمین دلیل باید متن را از همان ابتدا skim  کنید و بعد سراغ سوالات بروید .البته منظور این نیست که باید همه متن را کاملا درک کنید. در عوض، در مهارت skim  کردن در آزمون IELTS Reading، تنها شناخت موضوع و متن و چهارچوب آن کافی است. دو تا سه دقیقه و نه بیشتر را باید به skim کردن اختصاص دهید. دراین مدت  زیر لغات مهم و کلید واژگان و معانی کلی آنها خط بکشید . تنها نوع سوالی که در آزمون IELTS Reading قبل از متن اصلی می آید و برای درک و پاسخ به سوالات آن، نیازی به خواندن متن از همان ابتدا نیست، آزمون Matching Heading است. مهارت scanning نیز به شما کمک می کند تا اطلاعات را در آزمون IELTS Reading سریع پیدا کرده و نیازی به درک کامل متن نیست.

 

  •   مهارت سریع خواندن خود را افزایش دهید.

 بخش Reading  در آزمون ایلتس، زمان محدودی دارد و توانایی سرعت شما را در پاسخ به سوالات Reading به شدت به چالش می کشد . بنابراین بر روی سرعت خواندن خود کار کنید . توجه داشته باشید که مهارت scan در Reading IELTS نقش حیاتی در موفقیت شما دارد .

 

  •   درک کل متن و ترجمه کلمه به کلمه در آزمون Reading در ایلتس لازم نیست. 

برای موفقیت و گرفتن نمره بالا در آزمون ایلتس، شما باید پاسخ ها رابه صورت مفهومی پیدا کنید . بیشتر سوالات توانایی درک Reading شما را برای پیدا کردن اطلاعات خاص می سنجند. ممارست و مطالعه Reading های مختلف در آزمون IELTS می تواند به افزایش مهارت درک شما و رسیدن به پاسخ سوالات در کمترین زمان ممکن کمک کند. و تنها در بخش Matching headings و Choosing title درک کل Reading به صورت جزئی لازم است . بقیه سوالات بر مبنای پیدا کردن اطلاعات خاص طرح ریزی شده اند.

 

افزایش مهارت ایلتس

 

یکی از دلایلی که دانشجویان نمی توانند نمره دلخواه خود را بگیرند ، این است که دایره لغات مناسبی ندارند و صرفا دامنه واژگانی آنها به یک سری واژگان عمومی محدود شده است. در مقالات بعدی به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید دامنه لغات خود را در آزمون ایلتس بهبود بخشید. همچنین یک سری مقالات در زمینه Essential Vocabulary for IELTS  را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد تا بتوانید با استراتژی های مربوطه، لغات ضروری برای آزمون ایلتس را فرا گیرید.

 

  • ● Context:

یکی از روش های بهبود درک لغات در آزمون IELTS Reading، دانستن context است. توجه داشته باشید که دانستن معنای لغات برای پاسخ دادن به سوالات Reading IELTS کافی نیست،این که یک لغت کجا می تواند استفاده شود و کجا نمی تواند استفاده شود ، بسیار مهم تر است . روش بعدی، اهمیت دانستن collocations  است. Collocations  نیز در آزمون IELTS Reading از اهمیت بسزایی برخوردار است. Collocation شامل زنجیره ای از ترکیب واژگان ، خواه به صورت ترکیب اسم با اسم و یا اسم با صفت و یا انواع دیگر است. روش سوم، به مهارت paraphrase برمیگردد. شما باید لیستی از لغاتی که می توانند برای paraphrase در مهارت IELTS Reading مفید واقع شوند را برای خود تهیه کنید. مهارت Paraphrase همان بازنویسی مجدد متن با دامنه واژگانی گسترده تر است. یعنی هر آنچه که از Reading درک می کنید را می بایست با زبان خود و نه کپی برداری از متن بازنویسی کنید. می توانید این کار را با یادگیری لغات از متن های تمرینی که برای آزمون IELTS طراحی شده اند، انجام دهید . در این مقاله و مقالات آتی ، به شما یاد می دهیم که چگونه می توان با خواندن یک Reading در آزمون ایلتس، لغات ضروری آن را استخراج کرد و به درک کلی از متن رسید. در آینده به شما نحوه paraphrase کردن و چگونگی استخراج لغات کلیدی از Reading در آزمون ایلتس را اموزش خواهیم داد. راهکار دیگر این است که شما می توانید با خواندن متون متعدد ، دایره لغات خود را افزایش داده و لغت را در خود متن و یا همان context مورد نظر یاد بگیرید.

 

  • ● Key words:

 هر سوال در IELTS Reading، لغات کلیدی مختص به خود دارد که به شما کمک می کند اطلاعات را در context مورد نظر پیدا کنید و به  پاسخ صحیح برسید. شما باید نحوه پیدا کردن لغات کلیدی و استفاده صحیح آنها را در Reading آزمون ایلتس بیاموزید . همچنین باید یاد بگیرید که چگونه در آزمون ILETS Reading   مترادف ها بجای لغات کلیدی استفاده می شوند . بیاد داشته باشید ، در سوالات  بجای استفاده از لغات کلیدی ، بیشتر اوقات مترادف آنها و یا عبارت های Paraphrase استفاده می شود .

 

  • ● Grammar:

  در نمونه سوالات summary completion و sentence completion در آزمون IELTS Reading، داشتن مهارت گرامر یا همان structure بسیار حائز اهمیت است. کامل کردن جملات و کامل کردن خلاصه متن  باید از نظر گرامری درست باشند . بنابراین اگر شما پاسخ این نوع سوالات را با گرامر نادرست بدهید، نمره خود را از دست خواهید داد. بسیاری از زبان آموزان ایلتس تصور می کنند که کسر نمره آنها به خاطر پاسخ نادرست به سوال مربوطه در IELTS Reading است، درحالی که اکثر موارد استفاده نادرست از گرامر است که باعث کسر نمره آنها می شود، نه نوع پاسخ دهی. ما در المپ تلاش می کنیم تا Essential Grammars for IELTS را به شما آموزش دهیم.

 

  • ● برای پیشرفت در مهارت IELTS Reading، تمرین کافی داشته باشید.

تا زمانی که بطور منظم و یکنواخت مطالعه نکنید ، پیشرفتی حاصل نخواهد شد . مهارت های درک مطلب در آزمون ایلتس ، افزایش دامنه لغات و مهارت گرامررا بصورت منظم با خواندن متن های مشابه و امتحانات گذشته آیلتس تقویت کنید . خود را به خواندن متون که از سطح دشواری برخوردارند، عادت دهید این کار را می توانید با روجوع به سایتهای معتبر مانند BBC NEWS و Economic انجام دهید.

 

افزایش مهارت ایلتس

 

  •   نمونه آزمون های سال گذشته آیلتس را مطالعه کنید.

منابع آنلاین بسیاری وجود دارد که می توانید بصورت رایگان از آنها استفاده کنید . با مطالعه این منابع آنلاین هم می توانید دامنه لغات و توانایی درک مطلب خود را در آزمون ایلتس افزایش دهید.

 

  • ● واقع گرا باشید.

اگر سطح دانش  زبان گلیسی شما پایین باشد ، گرفتن نمره بالا و مخصوصا بالاتر از 7 در آزمون ایلتس بسیار سخت است . اگر در سطح متوسط زبان و بالاتر نیستید ، ابتدا سطح دانش خود را با شرکت در دوره های آموزش آنلاین زبان عمومی افزایش دهید.

 

  • ● ضعف های خود را شناسایی کنید.

 تا نقاط ضعف خود را نشناسید ، نمی توانید پیشرفت کنید . ابتدا تشخیص دهید به چه دلیل جواب های شما غلط یا درست است . اگر جواب های شما بخاطر اشتباه فهمیدن متن است ، شما باید زبان انگلیسی خود را بهبود دهید ، اگر نمی توانید اطلاعات را پیدا کنید یا سوالات را متوجه نمی شوید یا زمان را از دست می دهید ، بنابراین مشکل تکنیک و استراتژی شما است و بایداین مشکل را رفع کنید .

 

این مقاله چکیده ای از موارد و نکاتی است که اساتید محترم المپ در دوره های آمادگی آنلاین آزمون آیلتس ارائه می دهند . می توانید با شرکت در کلاسهای آمادگی آیلتس المپ مهارت خود را در این راستا ارتقا دهید و نمره مورد نیاز خود را دریافت کنید .





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه