بررسی سوالات Matching Head (جور کرردنی) و تحلیل آنها در ریدینگ آیلتس

بررسی سوالات Matching Head  (جور کرردنی) و تحلیل آنها در ریدینگ آیلتس

 

زمان تقریبی مطالعه: ۱۶ دقیقه

 

Matching Heading

 

   ریدینگ آزمون آیلتس انواع مختلفی دارد. در ریدینگ آزمون آیلتس، فقط یک ساعت دارید تا 3 بخش را بخوانید و به 40 سوال پاسخ دهید. همیشه این نوع پرسش ها به انواع مختلفی از سوالات تقسیم می شوند که باید آنها را تکمیل کنید. هر بخش معمولاً حدود 3 یا 4 نوع سوال مختلف دارد که باید به آنها پاسخ دهید.

   برای اینکه به خوبی برای آزمون آنلاین آیلتس خود آماده شوید، باید مطمئن شوید که هر نوع سوالی را قبلا تمرین کرده باشید. موسسه آموزش آنلاین زبان انگلیسی المپ تلاش کرده است تا با بررسی انوای ریدینگ در آزمون آیلتس به شما داوطلبین کمک کند تا با تکنیک های پاسخ به سوالات آشنا شوید. همچنین شما با مطالعه ریدینگ های تهیه شده و تحلیل هر کدام به طور مجزا می توانید به تقویت مهارت reading در آزمون آیلتس خود کمک بسزایی کنید.

 

   در ابتدا اولین نوع سوالات ریدینگ آزمون آیلتس با عنوان matching reading questions را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 سوالات  matching reading questions

 

    تعریف و معرفی: عنوانی را از لیست انتخاب کنید که با یک بخش یا پاراگراف در متن مطابقت داشته باشد. بدین معنا که یک سری heading با چندین پاراگراف انتخاب شده اند که شما زبان آموزان عزیز می بایست با استراتژی های مربوطه سرفصل مورد نظر را با پاراگراف مرتبط تطبیق دهید. توجه داشته باشید که تعداد سرفصل ها با تعداد پاراگراف ها برابر نیستند.

 

مهارت ها:

  1. درک هدف پاراگراف و بخش ها
  2.   شناسایی تفاوت میان ایده اصلی و supporting sentences
  3. درک محتوای کلی پاراگراف ها یا بخش ها

 

نکات:

 

  1. قبل از خواندن متن، عنوان ها را بخوانید
  2.   اغلب تعداد عناوین بیشتر از آنچه شما نیاز دارید، وجود دارند
  3.   قبل از تلاش برای تطبیق آنها با بخش ها یا پاراگراف ها، عناوین(headings) را تجزیه و تحلیل کنید و کلید واژگان هر بخش را مشخص کنید.
  4. برای پیدا کردن main idea، پاراگراف را بخوانید.
  5. سعی نکنید که کلمات را با هم تطبیق دهید. هدف ریدینگ، کل پاراگراف است و نه کلمه.
  6. از تکنیک پارافریز(نوشتن و درک پاراگراف با توجه به کلمات و مترادف هایی که خود شما انتخاب می کنید تا جملات را بهتر درک کنید) برای پیداکردن heading ها استفاده کنید.
  7. پاسخ ها اغلب به صورت اعداد یا دو قسمتی هستند (i ، ii ، iii ، iv و غیره) - برای بررسی دقیق دستورالعمل ها را بخوانید.
  8. توجه داشته باشید که پاسخها به ترتیب نمی آیند.

 

نکاتی که در این سوالات ما را به اشتباه می اندازند:

 

  • هر نوع سوالی که در ریدینگ آیلتس مطرح می شود، زمان زیادی را برای انجام دادن از ما می گیرد: یعنی بیش از آنچه که فکرش را بکنید.
  •  
  • تعداد heading ها بیشتر از تعداد پاراگراف ها است.
  •  
  • برخی پاراگراف ها به heading نیازی ندارند.
  •  
  • شباهت زیادی بین برخی از heading ها وجود دارد.
  •  
  • Heading ها آنقدر اطلاعات مفید برای ارائه به شما ندارند. اغلب main idea در متن گنجانده شده است.

  •  
  • برخی heading ها دارای واژگان یکسانی با خود پاراگراف هستند که تطبیق آنها صحیح نیست و این امر داوطلبین را به انتخاب گزینه به اشتباه می اندازد. آنها نباید با دیدن همان لغات در heading، سریع آن را با پاراگراف تطبیق دهند. این یک نوع ترفند است که برای گمراه کردن داوطلبین آورده می شود.

 

Matching Heading

 

دو استراتژی برای پاسخ به سوالات تطبیقی

استراتژی اول: اول سوال را بخوانید.

 

  1. اول هر heading را بخوانید. یعنی معنای هر سرفصل را به خوبی درک کرده تا بتوانید با کمک تکنیک پارافریزینگ، به ایده اصلی آن پی ببرید.
  2. دور کلید واژگان هر heading خط بکشید، همانند اسامی، مکان ها، تاریخ،...و سپس هر هدینگ را با پاراگراف مربوطه تطبیق دهید.
  3. به هر تفاوت و شباهت بین سرفصل ها توجه کنید و کلید واژگان آنها را انتخاب و مشخص کنید.
  4. اولین جمله هر پاراگراف اغلب دارای main idea است و شما باید به این جملات دقت کنید. سعی کنید همان اولین جمله را در نظر بگیرید، چون به ندرت پیش می آید که ایده اصلی در جملات دوم و سوم مطرح شوند.
  5. سرفصل متناسب با هر پاراگراف را انتخاب کنید. اگر در مورد پاسخ سوالی شک دارید درنگ نکرده و به دنبال گزینه های دیگر بروید و وقت خود را هدر ندهید. توجه کنید که heading همان ایده اصلی پاراگراف است و اطلاعات جزئی را در برندارد. اطلاعات جزئی داخل هر پاراگراف بیان می شوند. این نکته داوطلبین آزمون آیلتس را به اشتباه می اندازد.

 

استراتژی دوم: در ابتدا متن را بخوانید.

 

برخی از داوطلبین آزمون آیلتس ترجیح می دهند که در ابتدا به سراغ متن رفته و اصل مطلب هر پاراگراف را مشخص کنند و بعد آن را با heading تطبیق دهند. این روش کمی وقت گیر است، توجه داشته باشید که شما فقط 20 دقیقه برای هر ریدینگ فرصت دارید و نباید کل بیست دقیقه را وقف یک پاراگراف کنید.

 

  1. یک پاراگراف را بخوانید. بیشتر تمرکز خود را بر روی اولین و آخرین جمله پاراگراف بگذارید، چرا که ایده اصلی بیشتر در این دو جمله بیان می شود.
  2. سرفصل انتخابی خود را بنویسید. زمانی که به skim پاراگراف می پردازید، به سرفصل انتخابی خود فکر کنید و یا خلاصه ای از پاراگراف تهیه کنید. توجه داشته باشید که heading شما ایده اصلی را دربردارد و به اطلاعات جزئی نمی پردازد.
  3. هر heading را به طور مجزا بخوانید. برای درک بهتر معنا، کل heading را بخوانید. در این راستا متوجه خواهید شد که کدام سرفصل متناسب با متن است و آن را با پاراگراف مربوطه تطبیق دهید. هرچه بیشتر پاراگراف ها را بخوانید بهتر قادر خواهید بود تا گزینه های گمراه کننده و اضافی را حذف کنید. توجه به کلیدواژگان برای تطبیق با پاراگراف بسیار مهم است.

 

 

توجه به نکات کلی

 

  • شما از هرکدام از روش ها که استفاده کنید می دانید که زمان بر هستند. پس به دقت به پاسخ ها توجه کنید و اگر مطمن نیستید کدام پاسخ صحیح است از آن گذشته و وقت خود را برای آن هدر ندهید.
  •  
  • روش رد گزینه یعنی حذف گزینه هایی که مطمن هستید به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید به پاسخ صحیح برسید.
  •  
  • روش skim کردن برای سوالات تطبیقی بسیار زمان بر است. این مهارت را به سوالات دیگر اختصاص دهید.
  •  
  • سعی کنید با متن ارتباط برقرار کنید و از حجم آن نهراسید. داشتن آرامش به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید به پاسخ صحیح برسید.

 

حال به نمونه ریدینگ زیر برگرفته شده از یکی از منابع معتبر آزمون آیلتس نگاهی بیاندازید.

 

تحلیل ریدینگ آیلتس

 

Questions 1-4

Look at the following ideas (Questions 1-4) and the list of researchers below.

Match each idea with the correct researcher, A, B, C, or D.

Write the correct letter, A, B, C, or D, in boxes 1-4 on your answer sheet.

 

1. the importance of yoga in decreasing the main hormone linked to stress

2. the advantage of yoga compared to relaxation in decreasing stress and anxiety

3. the significance of yoga in relation to existing cases of heart disease

4. the connection between practicing yoga and improvements in the circulatory system

 

 

 List of Researchers

 

   A     Caroline Smith

   B     Jayadeva Yogendra

   C     Andreas Michalsen

   D     Vijay Bharshankar  

 

در این ریدینگ یک سری اسامی قید شده اند که شما باید با خواندن پاراگراف ها و بررسی کلید واژگان، اسامی را با پاراگراف مرتبط ربط دهید.

 

  1. Caroline Smith

 

   همان طور که در متن مشاهده می کنید صرفا در پاراگراف زیر به اسم Caroline Smith اشاره شده است. او در پاراگراف مرتبط، در جمله ای که برای شما مشخص کردیم، به comparing the effect of yoga and relaxation on stress and anxiety اشاره داشته است.

   A comparable study was carried out in 2007 at the University of South Australia by researcher Caroline Smith in this case, comparing the effect of yoga and relaxation on stress and anxiety. Smith’s work with 131 people over a period of 10 weeks showed similar results and yoga did appear to provide a comparable improvement in stress, anxiety and health status compared to relaxation.

   پس جمله

 ‘compare the effect of yoga and relaxation on stress and anxiety

ایده اصلی و main idea جمله است. لغات compare و relaxation کلید واژگان پاراگراف محسوب می شوند. در نتیجه گزینه 2 با نام smith  مطابقت دارد.

 

  1.  Jayadeva Yogendra

 

   This name is in the last paragraph and appears as J. Yogendra. Reading around the name I note that this researcher studied patients with ‘heart disease’ so I start here and check the statements for these words.

 

این نام در آخرین پاراگراف قید شده است. همان طور که می بینید در این پاراگراف، به heart diseaseاشاره شده است.

 

Other research suggests that making yoga a part of a healthy lifestyle can actually help to help slow the progression of heart disease. A study on 131 patients with heart disease conducted by Dr. J. Yogendra of The Yoga Institute, Santacruz, Mumbai, looked at the effects of a lifestyle change that included one year of yoga training combined with dietary modifications and stress management. The encouraging results showed saw an average decrease in cholesterol of 23% and the progression of heart disease stopped in 47% of patients. 

 

   پس جمله کلیدی این پاراگراف، جمله زیر است و پاسخ 3 با گزینه B مطابقت دارد.

 

3   the significance of yoga in relation to existing cases of heart disease

 

 

  1.  Andreas Michalsen

در متن دیده شده است که به جمله اصلی ‘showed a significant reduction in their levels of cortisol’ اشاره شده است. شاید شما معنی کورتیزول را ندانید، اما اصلا مهم نیست، مهم این است که این واژه، کلید اصلی جمله است. کلید واژه دیگر دو کلمه reduction وdecrease است که با هم مترادف هستند.

 

A number of studies have looked at the effect of yoga on stress. Research carried out in 2005 by Andreas Michalsen of the University of Duisberg- Essen in Germany followed 24 women suffering from emotional distress on a three-month yoga program. Findings showed a significant reduction in their levels of cortisol which is the primary stress hormone. Their levels of anxiety, stress, fatigue, and depression also dropped considerably.

 

همچنین در متن به کلمه هورمون نیز اشاره شده است. پس جمله اصلی را مورد توجه قرار دهید:

 

the importance of yoga in decreasing the main hormone linked to stress

در نتیجه گزینه 1 با c تطابق دارد.

 


 

  1. Vijay Bharshankar

   تنها گزینه باقی مانده همین است و شما از پاسخ خود مطمن هستید. اما چک کردن دوباره را فراموش نکنید. کلید واژه این پاراگراف، circulatory system است.

 

the connection between practicing yoga and improvements in the circulatory system

 

   واژه cardiovascular می تواند نزدیک به واژه circulatory system باشد که توسط Vijay Bhashanker بیان شده است. در نتیجه گزینه 4 با D مطابقت دارد.

 

   Another area of health that has been subject to research is heart health. Scientists at the Department of Physiology, Government College, Nagpur, focused their research on the effect of yoga on the cardiovascular system in subjects above 40 years. The results were encouraging with Vijay Bharshankar reporting that “participants over 40 years of age who practiced yoga for five years had a lower blood pressure and pulse rate than those who didn’t”.

 

  Answers:

  1 C

  2 A

  3 B

  4 D

امیدواریم معرفی این نوع ریدینگ برای شما زبان آموزان عزیز مفید واقع شده باشد.

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه