ساختار جمله سازی در آزمون آیلتس

ساختار جمله سازی در آزمون آیلتس

 

 نکات گرامری در آزمون Writing آیلتس

 

ملاک ارزیابی مهارت رایتینگ در آزمون آیلتس شامل چهار بخش است و هر بخش 25% از کل نمره رایتینگ شما را تشکیل می ­دهد. مهم­ ترین بخش رایتینگ، کاربرد صحیح نکات گرامر با استفاده از ساختارهای گرامری متنوع است. در اینجا به شرح کوتاهی از راه ­های مقاله­ نویسی می ­پردازیم و توضیح می­ دهیم چه نکاتی در نوشته شما باعث جلب نظر ممتحن آیلتس خواهند شد.

 

انواع جملات در زبان انگلیسی

در ابتدا سری به نکات پایه بزنیم . در زبان انگلیسی سه نوع جمله اصلی داریم.

جمله ساده تنها یک بند دارد. یعنی فقط یک فعل دارد. He در اینجا فاعل است و is فعل است.

 

He is not professional enough to be an educated teacher.

 

در اینجا فقط یک فعل داریم و یک جمله.

I have been working as an English teacher and translator for many years.

 

در اینجا فقط یک فعل داریم. I فاعل است و have been working فعل جمله است و تنها یک فعل است. پس زمانی که جمله از یک فعل تشکیل شود، آن جمله، جمله ساده نامیده می شود. در اینجا از هم پایه ساز and استفاده شده استٰ؛ هم پایه ساز یعنی کلمه ای که دو عبارت، دو کلمه، سه صفت و .... را بهم ربط می دهد. هم پایه سازها در زبان انگلیسی شامل and,or,but,yet,so می باشند. در این جمله، هم پایه ساز and، کلمه teacher و translator را به هم ربط داده است.

 

جمله مرکب بیش از یک بند اصلی دارد. اگرمی خواهید در آزمون آیلتس، حرفه ای بنویسید، نباید از نوشتن جملات مرکب غافل شوید.

 

We went to the park and played football.

دراینجا بند we went to the park را داریم و در جای دیگر played football که با همپایه ساز and با هم ترکیب شده اند . جمله پیچیده یک بند اصلی و یک یا تعدادی بند پیرو یا وابسته دارد.  در اصل در این جمله فاعل we در جمله دوم حذف به قرینه شده است. در نتیجه جمله ما دو بند دارد و جمله ساده محسوب نمی شود.

جمله پیچیده یک بند اصلی و یک یا تعدادی بند پیرو یا وابسته دارد.

 

I’m not concerned about how expensive it is.

What you said is not important to me.

 

در این مثال دو بند با رابط وصفی how و what با هم ترکیب شده اند و استفاده از رابط what ، how و رابط های دیگر که در قسمت زیر بدان اشاره خواهیم کرد، ساختار جمله ما را پیچیده می کنند.

 

چه نکاتی در آزمون رایتینگ برای ممتحن آزمون ایلتس مهم است؟

ممتحن آیلتس در نوشته شما به ­دنبال نکات زیر است. به مثال ­ها دقت کنید:

 

A) I’m concerned about your health.

 

این جمله تنها یک بند دارد و یک جمله ساده است. تعداد بنده ای یک جمله مساوی با تعداد افعال مسندی آن است. دقت کنید که مصدرهایی که با to شروع می ­شوند و فرم­ های  ing­ دارفعل مسندی محسوب نمی ­شوند

 

B)The doctor visited my mother and prescribed her something stronger.

 

.در اینجا دو بند مستقل داریم که با همپایه ساز and با هم ترکیب شده اند. به جمله ­ای که یک بند پیرو یا بیش­تر داشته باشد، جمله مرکب می ­گوییم.

 

B)The criminal laws are related to find people who committed a crime. 

این جمله دو بند اصلی و مستقل دارد که رابط who به­ هم وصل شده ­اند.

 

C) Because I was too exhausted, I didn’t catch the point. 

 

همان­طور که ملاحظه می­کنید،­ این جمله یک بند اصلی (I didn’t catch the point ) و یک بند پیرو  ( Because I was too exhausted

 

 

راه حل های تبدیل جمله ساده به مرکب یا پیچیده

1- برای اینکه جملات ساده را به جملات مرکب یا پیچیده تبدیل کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید.

2- حروف ربط هم­ پایه یا حروف ربط وابسته ­ساز به­ کار ببرید.

حروف ربط کلماتی هستند که دو بخش از یک جمله را به هم وصل می­ کنند یا عبارات جداگانه را در یک جمله به­ هم ربط می ­دهند. حروف ربط هم­ پایه مانند and, but, or, yet  وso، دو بخش از یک جمله را که از نظر گرامری مساوی هستند، به ­هم وصل می­ کنند. این دو بخش می ­توانند شامل یک کلمه یا چند بند باشند.

حروف ربط هم­ پایه همیشه بین کلمات یا بندها می­ آیند. بیشتر زبان آموزانی که سطح زبان انگلیسی آنها متوسط است، با کاربرد حروف ربط در جمله مشکلی ندارند.

به­ این مثال توجه کنید:

Traditional schooling is not prevalent nowadays. The educational alternatives are replaced.

 

Traditional schooling is not prevalent nowadays, so the educational alternatives are replaced.

 

 اما مهارت در کاربرد حروف ربط وابسته ­ساز چالش ­برانگیز است.  در مثال بالا دو بند با همپایه ساز so با هم ترکیب شده اند، توجه کنید که هم پایه سازهای and ، or، so،but و yet هیچ گاه در اول جمله ظاهر نمی شوند.

 اما در مورد حروف ربط وابسته ساز همانند رابط های وصفی و قیدی که در بالا اشاره کرده ایم، می توان از آنها برای ترکیبات جملات در اول جمله استفاده کرد. حروف ربط وابسته ­ساز برای اتصال یک بند پیرو (یا وابسته) با یک بند اصلی (مستقل) به­ کار می­ روند.

این حروف بخش مهمی از جمله مختلط هستند. حروف ربط وابسته­ ساز معمولا در آغاز بند پیرو می­ آیند. در زیر مثال­ هایی از حروف ربط وابسته­ ساز آمده ­اند:

 

Communication between members of the society is not so common (بند مستقل), even though (حرف ربط وابسته ساز) we have more technological alternatives. (بند پیرو).

 

Children often surf on the Internet (بند مستقل), rather than (حرف ربط وابسته ساز) communicating with their parents (بند پیرو).

در اینجا رابط های even though و rather than می توانند در اول جمله هم بیایند.

 

نقش کلمات در جملات

حتما به­ یاد دارید که کلمات در زبان انگلیسی نُه نقش ­دارند: اسم، ضمیر، فعل، adjectives ، قید، prepositions ، حرف ربط، حرف ندا و Articles(a,an) . نقش گرامری یک کلمه و عبارتی که به آن تعلق دارد ، از طریق جای آن مشخص می شود؛  مثلا کلمه work ممکن است نقش اسمی یا فعلی داشته باشد.

به طور مثال:

A) From 1989 to 1999, U.S fluctuated slightly. (verb + adverb)

در اینجا fluctuate   فعل است.

B) From 1999 to 2014, there was a slight fluctuation in U.S. products sales (adjective + noun)

در اینجا fluctuation اسم است.

 

شروع جمله با عبارت حرف اضافه­ دار

حروف اضافه متعارف در زبان انگلیسی شامل about , among , at , of , since, through with و ... هستند. توجه کنید که حروف اضافه، هیچ نقشی را در جمله ایفا نمی کنند. نه فاعل هستند و نه فعل و فقط اطلاعات اضافی در اختیار ما قرار می دهند.

به ­عنوان مثال:

 

Since the beginning of the 1980s, technology has played an increasingly vital role in our daily lives. With regards to age group three, it is seen that over 50 years old are 60% more pulses that the other ranges such as 0-24 years old. In time, copyright regulations will be obsolete.

 

کابرد سایر ضمایر

اصولا ضمایر جایگزین اسم می ­شوند. معمولا افراد با ضمایر شخصی مانند I, me, you, him و ضمائر ملکی آشنایی بیش­تری دارند. ضمایری دیگری نیز هستند که به ویژه هنگام اسپیکینگ و رایتینگ در آزمون آیلتس باید به کار روند. پرکاربردترین ضمایر نسبی شامل who, whom, which, whoever, whomever, whichever و that هستند.

به مثال­های زیر دقت کنید.

 

A) Children enjoy surfing on the social network. Children prefer playing video games .

 

 B)They have better intelligence, abilities and social skills.

 

در این مثال، سه جمله ساده داریم که می­توان با هم ترکیب کرد تا جمله مختلط ساخته شود:

Children who surfing on the social network and playing video games have better intelligence, abilities and social skills.

 

در این مثال، ما هم از همپایه ساز and استفاده کردیم و هم از رابط who. در نتیجه جمله ما، جمله compound-complex است.

 

گروه آموزش آنلاین زبان انگلیسی المپ برای شما سوالاتی مرتبط به گرامر بالا طرح کرده ، که شما میتوانید با پاسخ به این سوالات خودتان را ارزیابی کنید . برای دسترسی به سوالات و جواب درست آنها فایل زیر را دانلود کنید.

گرامر آیلتس

 

لینک های مرتبط

آزمون writing task1 آیلتس آکادمیک





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه