چطور به فرزند خود کمک کنیم تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد؟

چطور به فرزند خود کمک کنیم تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد؟

 

روابط و تعاملات بین والدین و کودک که باعث یادگیری زبان مادری توسط کودک می‌شوند، به کودکان کمک می‌کنند تا زبان دوم را نیز یاد بگیرند. امروزه در تمام دنیا امری رایج است که مردم به دو زبان سخن بگویند. همچنین ترغیب کودک به یادگیری زبان انگلیسی در میان غیر انگلیسی‌زبانان امری رایج است. برای والدین این سوال پیش می‌آید که چطور به فرزند خود کمک کنیم تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد؟ تحریه سایت آموزش زبان المپ مقاله‌ای را که حاصل تلاش گروه تحقیقاتی آمریکایی است برای شما شرح می‌دهد تا با روش‌های تشویقی ، کودک خود را به یادگیری زبان انگلیسی مجاب کنید.

 

۱-کودکان در تعامل با افراد خانواده بهتر یاد می‌گیرند

 

کودکان تمایل دارند با نزدیکان خود گفت‌وگو کنند، از آن‌ها سوال بپرسند و پاسخشان را بشنوند. همواره پاسخگوی کودکان باشید؛ به این معنی که به کودک اجازه دهید مکالمه را شروع کند و موضوع را به هرسمتی ببرد، سپس با علاقه و اشتیاق به هرآنچه کودک با آن ارتباط برقرار می‌کند، اهمیت نشان دهید. تحقیقات نشان داده است كودكانی كه زمان بیش‌تری را در ارتباط و گفت‌وگو با والدین می‌گذرانند، دایره واژگان گسترده تری دارند. بنابراین به دقت رفتار و گفتار کودک را زیر نظر بگیرید و ببینید به چه چیز‌ها یا موضوعاتی علاقه‌مند است و به دقت به آنچه می‌گوید گوش دهید، سپس با علاقه پاسخ دهید، و در مورد آنچه که او گفته است صحبت کنید. همین اقدامات به ظاهر ساده، موجب ترغیب کودک به یادگیری زبان انگلیسی و ایجاد انگیزه بهتر برای آنها خواهد شد.

 

۲-کودکان راجع‌ به چیز‌هایی که به آن‌ها علاقه دارند، یاد می‌گیرند

 

همه‌ی ما وقتی به چیزی علاقه داریم بیشتر دوست داریم راجع‌به ‌آن یاد بگیریم؛ این امر در مورد یادگیری زبان اول یا دوم نیز صدق می‌کند. مطالعات نشان داده است كه وقتی والدین به همان چیز‌هایی که فرزندان علاقه دارند تمایل نشان می‌دهند، کودکان بیش‌تر درباره‌ آن صحبت می‌کنند و این باعث ترغیب کودک به یادگیری زبان انگلیسی می‌شود. وقتی علایق فرزندتان را یافتید با کودک خود درباره آن‌ها گفت‌و‌گو کنید؛ به احتمال زیاد به آنچه شما می‌گویید توجه خواهد کرد و کلمات جدیدی می‌آموزد.

 

۳-کودکان آنچه را که زیاد می‌شنوند یاد می‌گیرند

 

برای یادگیری هر زبانی باید آن را زیاد شنید، چه در مکالمه حضوری و چه از تلویزیون، رایانه و گوشی همراه. در حین فعالیت روزمره و گفت‌وگو‌های عادیتان از جملات و کلمات انگلیسی استفاده کنید تا گوش فرزند شما به شنیدن آن‌ها عادت کند و کم‌کم به حافظه بسپارد. به فرزندان خود یاد دهید تا به پادکست ها گوش دهند. شما می توانید با  فرزندان خود در مورد خوراکی‌های مورد علاقه، ماجرا و شخصیت‌های یک انیمیشن یا کتاب داستان و ... صحبت کنید. یادگیری زبان با قصه یکی از روش های جذاب یادگیری زبان انگلیسی می باشد. می توانید به جای اینکه به او بگویید "پدرم به سر کار رفته"، به انگلیسی بگوید: «My father goes to work». یا وقتی زنگ در زده می‌شود به انگلیسی بگویید« Bell in ringing». یا به طور مثال در مطب پزشک لغات stethoscope، thermometer، catch cold و ... را به او یاد بدهید.

 

۴-فلش‌کارت در یادگیری زبان انگلیسی به کودکان، جواب نمی‌دهد

 

به یاد آورید که فرزند شما چگونه زبان مادری را فراگرفت؛ آیا از فلش کارت و دیکشنری استفاده کرد؟ خیر! کودک شما در تعامل با شما، مکالمه، تلقین لغات به او و شنیدن گفت‌و‌گو‌ها زبان مادری را یاد گرفت، برای زبان دوم هم شک نکنید! همین‌گونه یاد می‌گیرد. حفظ کردن لغت از روی فلش‌کارت برای کودکان حوصله سربر و خسته‌کننده است و بازده‌ای هم ندارد. کودکان در حال مکالمه و فعالیت واقعی در اوج یادگیری هستند. بنابراین هنگام بازی و تعامل با کودک، کلمات جدیدی را آموزش بدهید؛ از هر فعالیت روزانه به عنوان فرصتی برای ترغیب کودک به یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید تا او را در معرض کلمات جدید قرار دهید. از جمله کارهای روزمره می‌توان به بازی کردن، کتاب خواندن، زمان استحمام و لباس پوشیدن اشاره کرد. به طور مثال می توانید به او یاد دهید که برای دوش گرفتن از «take a shower» و یا برای لباس پوشین از «put on» استفاده کند.

 

۵-یادگیری زبان انگلیسی با کارتون

برای آموزش انگلیسی برای کودکان که تازه می خواهند زبان یاد بگیرند ، یکی از بهترین روشها یادگیری زبان انگلیسی با کارتون های دو زبانه است . در مجله زبان المپ ، ما بصورت هفتگی ، کارتون های دو زبانه قرار می دهیم . کارتون ها جذاب ، کوتاه و دو زبانه و دارای سطح بندی هستند. می توانید آنها را قبل از خواب ، برای فرزندتان پخش کنید . لغات مهم ، در آخر هر درس دوباره تکرار می شوند تا در ذهن آنان کاملا نقش ببندد. برای اطلاعات بیشتر مقاله یادگیری زبان انگلیسی با کارتون را مطالعه فرمایید.

 

۶- تنوع داشتن مهم و کلیدی است 

ایجاد تنوع، کلید تشویق کودک به یادگیری زبان است. تنوع در موارد زیر باید انجام پذیرد:

لغات: نه فقط واژه‌های معمول بلکه باید طیف وسیعی از کلمات پیچیده و نادر را به بچه‌ها آموزش داد تا بعد‌ها مهارت‌های ارتباطی بهتری پیدا کنند. به طور مثال فقط از کلمه Apple استفاده نکنید. بهتر است جمله سازی را به کودکان خود بیاموزید: Apple is a kind of fruit و یا Eating apple is delicious.

 

پارتنر‌های متعدد: شنیدن انگلیسی از زبان تعداد زیادی سخن‌گو می‌تواند کودک را با انواع سبک‌های گفتاری و لهجه‌ها آشنا کند.

مثال‌های متنوع: شنیدن کلمه برای یک بار در ذهن کودک نمی‌نشیند، کودک باید یک کلمه را چندین بار در چند‌جمله‌ی مختلف ببینید و بشنود تا آن را درک کند.

 

به تنوع و تعداد لغات آموزش داده شده توجه داشته باشید و هربار سعی کنید لغت انگلیسی جدیدی را اضافه کنید. در حمام از لغات شانه، کف، دما و حباب استفاده کنید. در آشپزخانه از برش، آماده و پخته صحبت‌ کنید. بنابراین از کلمات جدید در موقعیت های مختلف استفاده کنید تا درک ک.دک را در این زمینه ها بالا ببرید. به عنوان مثال، می‌توانید در مورد دمای آب در حمام و یا دمای مایکروفر صحبت کنید. هر چقدر فرزند شما فرصت بیش‌تری برای شنیدن کلمات جدید داشته باشد، احتمال بیش‌تری وجود دارد که به یادگیری زبان انگلیسی بیشتر ترغیب  شود و او این کلمات را به دایره واژگان خود اضافه کند.

 

۷- در یادگیری زبان انگلیسی، واژگان و گرامر پا به پای هم پیش می‌روند

 

شاید پیش خود فکر کنید که ساده‌ترین راه برای آموزش لغت این است که یک کلمه تنها به کار ببرید، اما این فقط ساده‌ترین راه است، ولی بهترین راه نیست؛ یک کلمه درجمله است که معنا پیدا می‌کند. بعضی واژه‌ها چندین معنی دارند که هر کدام در جمله‌ای معنایی خاص می‌یابد. برای مثال letter را در نظر بگیرید:

 

He read her letter aloud to the rest of the family      او نامه‌اش را برای بقیه اعضای خانواده خواند

 

در جمله‌ بالا letter به معنی نامه است.

 

The Persian language has 32 letters. زبان فارسی ۳۲ حرف دارد.

 

در جمله بالا letter به معنی حرف است.

 

بنابراین استفاده از جملات کوتاه و با گرامر درست به تقویت مهارت‌های زبانی کمک کمک می‌کند.

 

۸ -با کودک خود بازی کنید 

ترکیب آموزش با سرگرمی برای کودکان جالب است. در اینجا چند بازی ساده را به شما معرفی می کنیم.

 

8-1 بازی حدس زدن

 یک بازی خوب برای یادگیری اسامی اشیاء معمول است. این بازی یکی از بازی های تعاملی است که بسیار مهیج است و به یادگیری زبان انگلیسی کودکان کمک می کند.

نحوه اجرای بازی

• یک سری اشیاء را به صورت تصادفی انتخاب کنید، مانند کتاب، مداد، اسباب بازی، گل و غیره آنها را بردارید و آنها را در یک سینی قرار دهید.

• چشم کودک خود را ببندید و از او بخواهید که پس از لمس کردن، نام شی را با صدای بلند، اما به انگلیسی بگوید. مثلا doll, ball, ….

• همچنین از کودک بخواهید نام شی را هجی کند: مثل d-o-l-l

• هر هجی درست یک امتیاز دارد و در نهایت کسی که حداکثر امتیاز را کسب کند برنده خواهد شد. مثلا اگر هجی doll را اشتباه بگوید، مثلا d-u-l-l، یک امتیاز را از دست می دهد.

این نوع بازی به اینکه چطور به افزایش دایره واژگان کودک خود کمک کنیم مفید است.

 

 

8-2 ماهی گیری کلمه:

برای یادگیری متضادها و مترادف ها بسیار بازی مناسبی استاین بازی که بازی ماهیگیری نامیده می شود، یک روش سرگرم کننده برای آموزش مترادف، متضاد یا معنی کلمات است. این روش همانند ماهیگیری است و کودکان می توانند با ابزاری ساده به همان روش ماهیگیری، کلمات را همانند ماهی با قلاب صید کنند.

• مقواهایی به شکل ماهی برش دهید، در صورت تمایل رنگشان کنید.

• روی هر ماهی یک کلمه انگلیسی بنویسید.

• به هر ماهی یک گیره کاغذ فلزی بچسبانید.

• به یک انتهای نخ یک آهنربا و انتهای دیگرش را به یک چوب یا میله ببندید.

• اسم‌هایی را برای کودک بخوانید و از او بخواهید متضاد‌های آن‌ها را با قلابش صید کند.

• همین‌کار را برای هم معنی‌ها انجام دهید.

• می‌توانید اسم‌هایی را به فارسی بگویید و از کودک بخواهید معادل انگلیسی‌اش را صید کند.

همانند

 Beautiful # ugly

Big # small

Thin # fat

 

• شما همچنین می توانید کلمات را با هم ترکیب کنید تا سطح بازی را پیشرفته تر کنید یا می توانید جمله سازی کنید. به طور مثال بگویید :

What is the opposite of fat?

Tell me the synonym of thin?

Pick up synonyms for beautiful!

 

8-3اسم فامیل

به احتمال زیاد این بازی برایتان آشنا است. انجام این بازی برای تثبیت لغت در ذهن و یادگرفتن لغت‌های جدید بسیار مفید و یکی از جذابترین نمونه‌های آموزش انگلیسی به کودکان با بازی است.

 

• به هر کودک یک کاغذ و خودکار بدهید.

• از بچه‌ها بخواهید به نوبت یک حرف انگلیسی انتخاب کنند.

• با حرف انتخاب شده همه بچه‌ها اسم انسان، میوه، شهرهای ایران، کشورهای جهان، حیوان و اشیاء را بنویسند.

• هرکس زودتر هرمرحله را تمام کرد و امتیاز بیشتری به دست آورده بود، برنده بازی است.

 این بازی برای کودکانی که سطح زبان انگلیسی بالایی دارند و دایره واژگانی گستره تری دارند مفید است.

 

8-4 بازی پانتومیم :

این بازی بسیار سرگرم‌کننده است و حافظه و آمادگی ذهنی کودکان را برای حدس صحیح کلمات محک می‌زند. روش بازی به این شکل است .

• بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کنید.

• به هرکودک از هرگروه یک کلمه انگلیسی بگویید و از او بخواهید با انجام نمایش وادابازی این واژه را به هم‌گروهی‌هایش بفهماند تا آن‌ها حدس بزنند این کلمه چیست.

• هر گروه که تعداد بیش‌تری کلمه حدس زده بود برنده بازی است.

 

برای اینکه سطح بازی را سخت کنید و یا اگر احساس می کنید که  سطح زبان انگلیسی کودکان کمی بالاتر از سطح معمولی است، می توانید بعد از اینکه کودکان، کلمه را حدس زدند، معنا و یا مترادف، متضاد کلمات را از آنها بپرسید.

به طور مثال اگر قرار است butterfly بازی شود، می توانید از کودک بپرسید که :

• Is butterfly an animal or insect?

تیمی که حداکثر حدس درست را بزند برنده خواهد شد.

 

سخن پایانی

اگر دغدغه ی این را دارید که چطور به فرزند خود کمک کنیم تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد؛ می‌شود گفت تمام ابزارهای لازم برای ساخت زبان دوم کودک را به شما معرفی کردیم. سعی کنید در طول فعالیت‌های روزمره با استفاده از واژگان غنی و جملات صحیح از نظر گرامری، با فرزندتان مکالمه داشته باشید تا یادگیری زبان دوم را در کودک خود نهادینه کنید.

 

 





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه