روشهای یادگیری کاربردی گرامر برای زبان آموزان مبتدی

روشهای یادگیری کاربردی گرامر برای زبان آموزان مبتدی
 مدت زمان مطالعه: 17 دقیقه  

در این مقاله روش های یادگیری کاربردی گرامر بحث و بررسی شده است . چنانچه می خواهید در مورد روش های آموزش زبان انگلیسی بصورت کلی اطلاعاتی کسب کنید به مقاله روش های آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم رجوع کنید .

برای همه غیر انگلیسی زبان ها، دانستن مهارت های چهارگانه آموزش گرامر و دستور زبان برای یادگیری در زبان مادری و زبان دوم، هر دو بسیار دشوار است. پیچیدگی ها، قوانین مبهم و استثنائات زیادی وجود دارد که موجب دغدغه برای معلمین و زبان آموزان شده است. به کارگیری روشهای یادگیری کاربردی گرامر یکی از چالش برانگیزترین مباحث در آموزش زبان انگلیسی است. به نظر می رسد شیوه های حفظ و تکرار، این روزها با روش های خلاقانه تری جایگزین شده باشد.

 

روشهای یادگیری کاربردی گرامر

با نگاهی به دستور زبان فارسی و قواعد گرامری آن مشخص می شود که یادگیری زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان بسیار دشوارتر است. در واقع ما برای یادگیری گرامر انگلیسی مشکلات بیشتری نداریم زیرا در زبان مادری خود نیز شاهد چنین چالش های پیچیده ای بوده ایم. در ادامه انواع روش های آموزش گرامر بررسی می شود. پس از خواندن این مطلب برایمان بنویسید شما با کدامیک از این روش ها، بهتر می توانید گرامر زبان انگلیسی را فرا بگیرید.

 

 

 

یادگیری گرامر از طریق نمودار جمله ها

این شیوه از متدهای قدیمی آموزش کاربردی گرامر است که برای اولین بار در قرن 19 به کار گرفته شد. روش کار به این صورت است که زبان آموزان از روی نقشه بصری، ساختار و روابط بین جنبه های مختلف یک جمله را فرا می گیرند. به این ترتیب که برای تجسم جملات از اشکال مختلف نمودار استفاده می شود اما در نهایت همه عملکردها با هدف" نشان داده روابط گرامری بین کلمات" سازماندهی می شود.

این شیوه برای زبان اموزان بصری طراحی شده و نمی تواند روش فراگیری برای همه زبان آموزان باشند. تقریبا 30 سال پیش از طراحی روش های تدریس مدرن، شیوه تدریس بصری با اقبال زیادی روبرو بود ولی این روزها روش های کارامدتری در یادگیری گرامر زبان انگلیسی ابداع شده است.

 

 

نوشتن از بهترین روشهای یادگیری کاربردی گرامر

یادگیری از طریق نوشتن سال های زیادی تنها شیوه آموزشی در گرامر به حساب می آمد. به این ترتیب که زبان آموزان تشویق می شوند که از طریق نوشتن و خواندن خلاق، دستور زبان صحیح را در طول مسیر، جستجو کنند. به بیان ساده می توان گفت که این شیوه روی حافظه و حفظ کردن نکات گرامری از طریق نوشتن تاکید بیشتری داشته است. مشکل وقتی پیدا می شود که قوانین دستوری خاص و ساختار جملات متفاوت، مشاهده می شود. طبق تحقیقات انجام شده یادگیری در هنگام تعامل، تاثیر به مراتب بیشتری از یادگیری بر پایه حفظ کردن دارد.

تکنیک های آموزش زبان بر پایه نوشتن این روزها تغییرات زیادی داشته است و به نوعی تمرین های نوشتاری شخصی سازی و خلاقانه تر شده است. تمرین مکرر از طریق نوشتن وقتی موثر است که در ادامه به تعامل با دیگر زبان آموزان منجر شود.

 

آموزش القایی دستور زبان و گرامر

تنوع در روشهای یادگیری کاربردی گرامر موجب شده تا زبان آموزان بتوانند به توجه به تفاوت های فردی، بهترین و کارامدترین شیوه تدریس را انتخاب کنند. در شیوه القایی با ارائه چندین مثال، مفهوم خاصی به زبان آموز القا می شود. به این ترتیب موقع تدریس هیچ اشاره مستقیمی به معنا یا ارتباط گرامری در جمله، نمی شود. تدریس به همراه مثال های زیادی ارائه می شود تا جاییکه فرد بتواند مفهوم جملات را درک کند.

در آموزش القایی هدف اینست که دانش آموزان در هنگام خواندن و نوشتن، قوانین دستور زبان را به شکلی طبیعی تر بشناسند. کشف دستور زبان و تجسم چگونگی عملکرد این قوانین در یک جمله ، سهولت یادگیری را به همراه دارد. به نظر می رسد این شیوه بسیار کارامدتر از اینست که به زبان آموزان به طور واضح، مفاهیم گرامری آموزش داده شود. روش تدریس با اصول شناختی در ارتباط است و بر روی حافظه متنی فراگیران تاثیر می گذارد.

 

روشهای یادگیری کاربردی گرامر : شیوه استقرایی

در شیوه استقرایی استراتژی های آموزشی، قبل از تمرین بر آموزش معطوف می شود. به این ترتیب که معلم قبل از مواجهه با همان مفهوم دستوری در نوشتار خود ، به زبان آموزان توضیحی عمیق از مفهوم گرامری می دهد. سپس انتظار می رود آنچه که به روش استقرایی و مکانیکی نشان داده شده است از طریق تمرین در ذهن نهادینه شود.

روش یادگیری استقرایی برای دانش آموزان بزرگسال که سطح مهارت های بیشتری دارند روش کارامدی است اما این شیوه یادگیری به دلیل خسته کننده بودن و رویکردهای معلم محور، مناسب همه دانش آموزان نیست. بعضی از اساتید معتقدند آموزش های مبتنی بر یادگیری استقرایی زبان آموزان را از نوشتن دور می کند.

 

 

آموزش تعاملی از کارامدترین روشهای یادگیری کاربردی گرامر

روش های تعاملی از شیوه های نوین و بسیار کاربردی در آموزش گرامر هستند که این روزها مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. روش های تدریس تعاملی به گونه ای طراحی شده که زبان آموزان را در فعالیت های آموزشی درگیر می کند. استفاده از بازی برای آموزش دستور زبان یکی از فنون کارامد در این شیوه است که به دانش آموزان کمک می کند، انچه را که آموخته اند به خاطر بیاورند.

روش تعاملی از سبک های آموزشی بسیار متنوع تری برخوردار است و به معلمان اجازه می دهد تا دروس را متناسب با سطح یادگیری دانش آموزان تنظیم کنند. برای مثال کارت های تصویری به دانش آموز داده می شود که در آن کلمه ای نوشته شده است. سپس از دانش آموز خواسته می شود که یک جمله مناسب در این رابطه تنظیم کند. یا سایر بازی های معمایی کلمه ای و آزمون های آنلاین سرگرم کننده و بسیاری از فنون جذاب آموزشی دیگر را می توان برای درگیر کردن زبان آموزان به کار گرفت.

در طول سال ها ، روش های بسیاری برای آموزش دستور زبان و گرامر زبان انگلیسی ابداع شده است ، همه آنها با یک هدف را دنبال می کنند. روشهای یادگیری کاربردی گرامر به دلیل پیچیدگی قواعد زبان انگلیسی در پاره ای از جوانب مثبت یا منفی هستند. در برخی از این شیوه ها تاکید روی حافظه است و در برخی دیگر توضیحات عمیق تری به زبان آموز ارائه می شود. صرف نظر از نحوه آموزش گرامر، درک صحیح و جامع از دستور زبان انگلیسی مهمترین عامل در ارتقا یادگیری زبان آموزان است. در این امر تفاوت های فردی و انگیزه دانش آموزان به طور مستقیم روی فراگیری گرامر، تاثیر می گذارد.

به نظرتان کدامیک از این شیوه های آموزشی گرامر کارامدتر از دیگر روش هاست؟

البته یکی از بهترین روش های یادگیری گرامر انگلیسی ، یادگیری با فیلم است . برای این منظور مقاله آموزش گرامر زبان انگلیسی با فیلم را ملاحظه نمایید .

باز هم تاکید می کنیم ، بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی ، آموزش آنلاین زبان انگلیسی است .

منبع:

https://www.inklyo.com/methods-of-teaching-grammar/





نظر شما

نام

ایمیل

دیدگاه